Bergenseren har flere ganger stusset over det hun mener er ubegripelige regninger fra Telenor. Hun mistenker at selskapet tar ekstra høye priser for samtaler innenfor sitt eget nett.

Vi har finstudert den siste regningen hennes, og slik ser regnestykket ut:

  • For samtaler innenfor Telenors mobilnett er prisen 59 øre pr. minutt.
  • Når hun har ringt andre mobilnett, er prisen 34 øre pr. minutt.
Hver måned da jeg fikk regningen, fikk jeg et nytt sjokk Gyrill Glambek

Dermed lønner det seg tilsynelatende for Glambek å skaffe seg venner som bruker andre selskaper enn Telenor.

— Virvar

Glambek har abonnementet Telenor SuperSim L, etter å ha skiftet flere ganger.

— Hver måned da jeg fikk regningen, fikk jeg et nytt sjokk. De var alltid dobbelt så store som regningene jeg fikk fra selskapet jeg brukte før, sier hun.

Hun sier hun har ringt Telenor flere ganger for å skifte abonnement, og at hun har prøvd ut flere typer som skulle være rimeligere og bedre tilpasset hennes forbruk.

— De har et virvar av abonnementer som er umulig å skjønne. Det virker ikke som selgerne deres skjønner dem heller, sier 39-åringen.

Forvirrende regning

Vi sendte Glambeks regning til Telenor, slik at de kunne undersøke om prisene var korrekte. Det var de, på en måte.

— Denne fakturaen er ikke god nok, innrømmer informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor.

Det er faktisk ikke dyrere å ringe innenfor Telenors nett enn utenfor, sier han, selv om det ser slik ut på fakturaen.

— Prisen er i dette abonnementet 69 øre pr. minutt uansett, etter at man har brukt opp den inkluderte ringetiden. I noen få tilfeller kan det være litt dyrere å ringe ut av nettet til Telenor, sier han.

Minuttprisene på fakturaen er imidlertid lavere, ettersom en del av ringetiden er inkludert i abonnementet, og tilfeldigheter kan ha gjort at Glambek har brukt få av de gratis ringeminuttene til å ringe Telenor-kunder. Startgebyrer og samtalelengder spiller også inn i regnestykket, og dessuten at kunden nylig skiftet abonnement.

Lover bedring

Forvirret? Det skjønner Telenor godt.

— Vi må konkludere med at fakturaen for dette abonnementet er for lite oversiktlig, og vi kommer til å endre den, sier Meling.

Har du opplevd pussige mobilregninger? Skriv gjerne noen ord i feltet under!