ARNE COLLIANDER

— Jeg finner ingen annen fornuftig forklaring på kursavviket enn at kapteinen uforvarende må ha operert med feil innstilling på radaren sin, konkluderte Kvalsnes.

Akkurat dette er hovedteorien «Sleipner»-kapteinens forsvarer, Per Magne Strandborg, har om ulykkesårsaken.

Etterforsket «Sea Cat»

Gunnar Kvalsnes er opprinnelig utdannet sjøkaptein, og seilte som styrmann på cruiseskip før han begynte i politiet. Etter at han sluttet der, har han undervist ved Bergen Maritime Skole og vært avløser på diverse fartøyer. Kvalsnes kan det meste om navigasjon, og ble brukt til å etterforske hurtigbåten «Sea Cat» s siste bevegelser før den kolliderte med en fjellvegg i Gulen i 1991.

Den pensjonerte politietterforskeren fattet umiddelbart interesse for «Sleipner»-ulykken. Da undersøkelseskommisjonens rapport forelå, begynte han på eget initiativ å gjenskape «Sleipner» s kurs det siste halvminuttet før krasjet med Store Bloksa.

— Jeg var nysgjerrig på ulykkesårsaken, sa han i retten.

Sannsynlig kurs

Det har ikke latt seg gjøre å rekonstruere «Sleipner» s kurs ut fra instrumentene som ble tatt opp fra vraket en stund etter forliset. Tidligere politimann Kvalsnes støttet seg til sannsynlighetsberegning, kapteinens og styrmannens forklaringer, og litt matematikk da han trakk opp for retten hvilken kurs «Sleipner» må ha holdt før grunnstøtingen.

— Det er ingen tvil om at «Sleipner» må ha seilt i hvit sektor fra Håskru lykt frem til fartøyet hadde Litle Bloksa tvers, forklarte Kvalsnes.

I ytterkant

Kvalsnes mente videre at «Sleipner» må ha ligget i babord (venstre, red. anmerkn.) ytterkant av det hvite lyset fra Håskru lykt. Dermed har den uforklarlige svingen mot Store Bloksa blitt slakere enn om «Sleipner» hadde ligget i motsatt (styrbord) ytterkant av den hvite sektoren fra Håskru. Det stemmer godt overens med at verken mannskap eller passasjerer merket noen kursendring.

FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN

Besiktigelse av blinkene fra Håskru lykt har ellers vist at det røde lyset (som markerer urent farvann) er merkbart svakere i en 75 meter bred sone.

Den rutinerte eks-politimannen eliminerte så godt som fullstendig at kaptein Sverre J. Hagland kan ha forvekslet Litle og Store Bloksa, og bevisst ha svingt for tidlig mot venstre.

— Ut fra forklaringene til kaptein og overstyrmann er det lite sannsynlig, sa han.

Feilinnstilt radar?

Gunnar Kvalsnes mener det er mer trolig at kapteinen har operert med en feilinnstilling på radaren sin.

— Blinkene fra fyrene har ikke lurt ham. Han har ellers hele tiden hevdet at han seilte nøyaktig som han pleier på denne strekningen, og at han ikke skjønner noe som helst av hva som førte «Sleipner» opp på Store Bloksa, begrunnet eks-politietterforskeren dette med.