— Begge kapteinene forteller at skipene har fått omfattende skader, men heldigvis over vannlinjen. Ingen av dem skal ha tatt inn vann, sier operasjonsleder Sven Johannessen ved Hordaland politidistrikt til bt.no.

Kollisjonen skedde ved Kalnes lykt.

- Frontkollisjon

Både Veritas og Sjøfartsdirektoratet har i formiddag vært om bord i ulykkesskipene, for å finne ut av hva som har skjedd.

Skadene på begge skipene er i baugpartiet på babord side.

— Det ser nærmest ut som en frontkollisjon til sjøs, men foreløpig er det for tidlig å si noe om hva som eksakt har skjedd, sier Johannessen.

Det ene lasteskipet, MS "Hanseatic Sailor", er 77 meter langt, 826 bruttotonn og har en besetning på syv. Det andre, MS "Norbar", er 58 meter langt og hadde fire mann om bord. To av mannskapet var på broen da ulykken skjedde, får bt.no opplyst. De to andre sov, deriblant skipperen. Styrmannen førte båten.

Skipet tilhører Norbar Minerals AS i Haugesund, og var på vei fra Kristiansund til Karmøy.

Rederiet eide også MS "Norbar", som gikk ned ved Rognvær nord for Austrheim i 1995. Den båten ble kondemnert, men navnet gikk i arv til dette skipet.

Tatt av vinden

"Hanseatic Sailor" er regsitrert på Antigua og Barbuda, hvor for øvrig også MS "Rocknes" var registrert. Skipet eies av Hanseatic Schiffart und Schiffartsmanagement i Bremen i Tyskland.

Bt.no får opplyst at lasteskipet kommer rett fra dokk ved verftet på Rubbestadneset på Bømlo, etter å ha grunnstøtt på vestsiden av Øygarden forrige uke. Skipet skulle legge til kai, da det ble tatt av en voldsom vindkule og gikk på land.

Ingen blåste rødt

Mannskapene er i stor grad fra Norge.

— Skipene tok seg inn til Skoltegrunnskaien for egen maskin, og vil bli liggende der en stund.

— Har dere mistanke om promille?

— Nei. Vi har testet samtlige mannskaper som var på broen, og alle kom seg flott igjennom den testen.

Politiet fikk melding om kollisjonen klokken 3.45.

ARNE NILSEN