De siste 14 dagene har ti mann jobbet på spreng fra morgengry til nattefall og forbi, for å være sikre på at den staselige damen er klar til morgendagens åpningsparade under Nordsteam.

— Vi begynte å fyre opp kjelen for noen dager siden, og på søndag var hovedmotoren i gang for første gang siden skipet ble totalskadet i brannen i 1987. I dag tar vi en prøvetur, og i morgen er vi klar til Nordsteam, smiler Harald Sætre fra prosjektgruppen. For etter at seks års restaureringsarbeid gikk opp i røyk, var det ikke mange som hadde trodd at det 92 år gamle skipet skulle få en tredje «jomfrutur» som sistemann og hedersgjest i Nordsteamparaden 2005. Fremdeles er mange av stålplatene bulkede etter den voldsomme varmen. Treverket som gikk tapt er erstattet, et nytt styrehus bygget av Hardanger Fartøyvernsenter troner stolt over dekket og brannslokkingsapparatene er på plass.

En båt med kompromiss

Nå gleder den arbeidsomme gjengen seg stort til å vise frem hva dugnadsvilje, entusiasme og en ukuelig stå-på-vilje har utrettet. Byggetrinn 1, som besto av å få båten i kjørbar stand og eksteriøret så pent som mulig, er nå ferdig. Bare litt rydding og vasking gjenstår før dampinteresserte i alle aldre får komme om bord.

I går tok Sjøfartsdirektoratet en fullsjekk på den gamle damen. Vakre D/S Stord I er verneverdig og restaurert etter tidsriktige arbeidsmetoder, men det betyr ikke at kravene til sikkerhet er mindre strenge enn for andre båter.

— Stord må tilfredsstille samme krav som alle andre passasjerfartøy i dag, samtidig som hun skal være så autentisk som mulig. På mange måter betyr det 18 år med kompromisser, sier Harald Kvinge, formann i Veteranskipslaget Fjordabåten.

Et prosjekt for fremtiden

Etter dampskipsfesivalen begynner arbeidet med interiøret. Håpet er at pengene kommer på plass, slik at plysj, teak, hvite duker og vannkarafler kan komme på plass så fort som mulig og båten blir like fin innvendig som utvendig.

— Vi har hele tiden jobbet for å ta vare på båten, for slik å ta vare på en mulighet. Det er stort å få være med på Nordsteam, og flott at vi klarte å gjøre oss ferdige i tide. Men dette er et prosjekt for fremtiden, og ikke bare for Nordsteam. Det er opplevelsen og reisen som har vært og er målet, erklærer Kvinge, og gleder seg til morgendagens triumftur.