Rederiet Stenersen bygger skip for fire milliarder i Kina, tirsdag morgen tok ett av dem over nesten hele Vågen. Tankskipet «Sten Frigg» la til ved Bryggen like over klokken 8 om morgenen.

– MT «Sten Frigg» er den tolvte i en serie på 13 produkt/kjemikalietankere som Rederiet Stenersen bygger ved det kinesiske Jiangnan. Det er på ca. 16.600 dødvekttonn. De tre første var 13.700 tonnere, mens en 16.600 tonner og to 19.000 tonnere gjenstår før byggeprogrammet er unnagjort, opplyser skipsreder Sigmund Stenersen.

Se også: BTs webkamera på Vågen

I europeisk fart Han er gammel sjømann og fraktereder, og reiste fra Bømlo til Bergen der han slo seg opp som tankreder. Nå er han den største norske rederen innen sin tonnasjegruppe.

Totalt er investeringen for alle skipene ved Jiangnan-verftet på rundt fire milliarder kroner. MT «Sten Frigg» representerer en investering på ca. 32 millioner dollar .

Gibraltar-flagg

MT «Sten Frigg» er langtidsbefraktet av Statoil og skal seile i europeisk fart. Skipet var på vei til Mongstad for lasting da det stakk innom Bergen for presentasjon. Første tur for Statoil blir fra Mongstad til Harstad med oljelast, deretter fra Mongstad til Trondheim, så til Dublin og deretter fra Mongstad til Oslo.

Skipet kan ta åtte forskjellige typer laster på en og samme kjøl.

Medeiere i skipet er Frank Mohn-konsernet og Rolf Kjøde Skip AS i Bergen.

Siden skipet også kommer til å ta laster mellom norske havner kan det ikke registreres i norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Derfor har Sigmund Stenersen valgt Gibraltar-flagg. Flere av rederiets skip er Gibraltar-registrerte, men en rekke er også under norsk flagg i NIS.

RUNE BERENTSEN