1. juni i fjor sendte Asbjørn Bøe klage på skiltene i krysset Olav Kyrres gate — Nygårdsgaten i Bergen sentrum.

Han ville vite hvordan han skulle opptre som sjåfør i krysset etter flere ubehagelige episoder.

Fikk kjeft av politiet

— Kjørte jeg til venstre, ble jeg utskjelt av drosjesjåfører. Da jeg la meg til høyre, holdt jeg på å krasje med en politibil. De ga meg en advarende pekefinger, sier Bøe.

MISFORNØYD: Asbjørn Bøe varslet Statens vegvesen om farlige situasjoner i dette krysset i fjor sommer.
VEGAR VALDE

Statens vegvesen var enig i at skiltingen var «misvisende». 5. august svarte de at påbudsskiltene skulle fjernes, «som et strakstiltak».Ingenting skjedde, og Bøe sendte en purring 2. april.

«Jeg får fremdeles irriterte tut fra andre. Jeg har også opplevd at politiet har kjørt feil her. Noe bør gjøres før det skjer en ulykke», skrev han.

«Kan bare beklage»

Svaret kom raskt.

«Denne saken har dessverre fått et uheldig utfall i forhold til gjennomføring. At planen ikke er gjennomført og endring av regulering innført etter så lang tid, kan vi bare beklage».

Det het også at saken var sendt ny ny bestilling, og nå var den oppgradert til hastesak.

Men skiltplanen vegvesenet laget allerede 6. august 2013 skulle altså vise seg vanskelig å sette ut i live, for ingenting har skjedd ennå.

— Det er ikke vanlig at det tar så lang tid. Jeg skjønner at publikum forventer en mye kortere reaksjonstid, sier senioringeniør Svein Holmedal i Statens vegvesen.

Han sier at skiltingen ikke er direkte feil. BT har også snakket med en kjørelærer som ikke finner noen feil.

— Men det er ikke helt greit heller. Vi skal endre det slik at man oppfatter det riktigere. Vi skal ta bort påbudsskiltene. Trafikk rett frem skal ligge til høyre. De som skal svinge til venstre, må ligge i venstre felt, sier Holmedal.

«Tullete å fordele skyld»

— Endringen er satt i bestilling, og vedtak er fattet av politiet. Det ligger på utførende ledd. Vi har entreprenører som gjør en jobb på veinettet, og vi må purre dem opp. Det blir likevel ørkesløst og tullete å fordele skyld, sier Holmedal.

Asbjørn Bøe er ikke fornøyd med svaret.

— Alvorlig talt. Når de har sagt at det en feil, det går halvannet år og ingenting skjer, det er å be om trøbbel. Hvem får skylden hvis det blir en ulykke? sier han.

Holmedal sier de ikke har noen sanksjonsmuligheter i tilfeller der entreprenører ikke gjør jobben.

Han forteller at de også har et annet problem med det høyre feltet.

— Busser må ofte over i venstre felt på grunn av parkerte biler som skal levere varer. Det er et problem vi kjenner godt til, men jeg vet ikke hvordan man skal regulere bort vareleveringen, sier han.

Tips om liknende saker? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

Diskuter saken under: