Dette rammer blant annet Kristin Hauglands 14-årige sønn, som har sesongkort ved Eikedalen skisenter. Hvis han skal være sikret plass på skibussen må han kjøpe billett på HSD sine nettsider dagen i forveien, og betale 56 kroner mer for en tur-retur billett enn den koster ved oppmøte.

– Jeg synes det er synd at han hver gang må belage seg på at det kanskje ikke blir noen tur i trekket, sier Haugland.

– Vi er spente på hvordan dette vil gå i vinterferien. Ikke minst kan det bli et problem dersom barna kommer seg opp til Eikedalen, men ikke ned igjen.

Hun har tidligere opplevd at en full skibuss kjørte fra sønnen.

– Da sønnen min og en kamerat skulle ta skibussen i fjor var det ikke plass til dem, forteller Haugland.

Salgs— og produksjonsleder for HSD turbusser, Knut Harald Kvernes, avviser at det er et problem at det ikke finnes barnebilletter når en kjøper billetten på internett.

– Jeg er fullstendig ukjent med at ikke alle som møter opp for å ta skibussen får være med. Dersom vi ser at skibussene er fulle på veien opp setter vi inn ekstra busser slik at alle som vil skal komme seg hjem igjen, sier han.

Kvernes har forståelse for at kundene reagerer på én felles pris for barn og voksne, men sier at HSD ikke ønsker å tilby alle bussbillettene til skibussen på internett.

– Dette er uansett et forsøk vi gjennomfører i år. Først når forsøket er evaluert kan vi si hvorvidt dette er en ordning vi vil fortsette med, legger Kvernes til.