Kystdirektoratet anbefalte i forrige uke at vraket av ubåten U-864 ikke heves, men kapsles inn og tildekkes. Ubåten ble senket vest for Fedje 9. februar 1945, og ligger på 150 meters dyp. Den skal ifølge historiske kilder ha hatt 65 tonn flytende kvikksølv i stålflasker om bord.

Dag Ammerud mener tildekking av vraket er en dårlig løsning.

– Det er en dårlig løsning. Problemet er at man ikke er kvitt det. Det vil bare bli utsatt i tid, og før eller siden vil denne mengde av kvikksølv på en eller annen måte forurense dette området, sier Ammerud til NRK.

Ammerud er hovedaksjonær i Saga Shipping, som eier de fleste tyske vrak langs kysten, blant annet U-864.

– Man kan kanskje fjerne det der det er, sikre vraket der det er, og sørge for å fjerne kvikksølvet der kvikksølvet er nå, sier han.

Kystdirektoratet anbefaler ikke å heve vraket fordi heving er forbundet med høy risiko for ytterligere spredning av forurensning. Det anbefaler at vrakdelene dekkes til med en form for sand som absorbsjonslag, og et armeringslag på toppen for å unngå erosjon. I tillegg mener direktoratet at de forurensede områdene rundt vrakdelene bør tildekkes.

Geokonsult