Løyvet gjelder frem til 1. november 2013.

— Vi har fått høre det fra dere i pressen, men vi har ikke selv fått noen bekreftelse fra myndighetene i Norge, sier marketingdirektør i Mols-Linien AS, Christian Hingelberg, til bt.no.

— Nå er samferdselsminister Torild Skogsholm sitert på at konsesjonen er gitt til dere i Mols-Linien A/S. Det skulle vel være rimelig sikkert.

— Det er vi glade for, men det er jo vanskelig å kommentere det konkret før vi står med tillatelsen i hånden.

Det danske fergeselskapet opererer på tre ulike strekninger i Danmark. Odden - Ebeltoft, Odden - Aarhus og Kalundborg - Århus. De to førstnevnte betjenes med hurigferger, den siste med konvensjonelle ferger.

Det er hurigferger som dem som går på de to rutene til og fra Odden som vil bli satt inn på strekningen Bergen - Stavanger.

Presis hvor hyppige avganger Mols-Linien AS vil kjøre mellom de to vestlandsbyene, har ikke selskapet bestemt seg for ennå.

— Men vi vil nok seile et par «dobbeltturer» om dagen, sier Hingelberg til bt.no.

— Vi har to forskjellige ferger vi vurderer. Begge er hurtigferger. Den ene tar 110 personbiler, den andre 200 personbiler. Hvilken av de vi vil benytte er ikke helt klart ennå.

Fergeruten skal gå direkte mellom de to byene, og den skal drives uten noen form for økonomisk kompensasjon fra det offentlige.

— Med denne nye fergeruten får publikum og næringslivet et utvidet og enda bedre tilbud når det gjelder transport av personer, gods og biler mellom Bergen og Stavanger, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

"Mads Mols" er den største av Mols-Liniens hurtigferger med en kapasitet på 220 personbiler og 800 personer.
Mols-Linien AS