Begge vognene som var involvert i kollisjonen 7. juni i Christies gate, skal repareres i Bergen. Det ble klart i dag.

Det er absolutt en mye bedre melding enn vi hadde forventet oss før helgen.

Carl Erik Nielsen, daglig leder Bybanen AS

— Vi venter fremdeles på den endelig rapporten fra Stadler. De har sagt at den skal komme i løpet av dagen. Men det stemmer at begge vognene skal repareres her i byen, sier daglig leder Carl Erik Nielsen i Bybanen AS til bt.no.

Nielsen sier han er spent på rapporten fra de tyske ekspertene og at han ser frem til å få en oversikt over skadene på vognene etter kollisjonen.

I drift neste uke

Det er bybanevognene 201 og 202 som må repareres etter at de forrige mandag braste sammen i krysset Kaigaten / Christies gate. Det var lenge uvisst om vognene måtte sendes til Tyskland for reparasjon. Men nå er det altså klart at begge vognene får bli i byen.

— Det er nå klart at den ene vognen skal være i drift igjen i slutten av neste uke. Den andre vognen er først klar om seks til åtte uker, sier Nielsen.

— Det er absolutt en mye bedre melding enn vi hadde forventet oss før helgen.

Må bygge om

Både driftshallen og verkstedshallen til Bybanen AS må tas i bruk for å få reparert vognene i Bergen. Det betyr at driftshallen, der de blant annet vasker vognene, må tilpasses midlertidig.

— Vi har allerede sendt av gårde boggier, det vil si drivverk og hjul, på den ene vognen til Tyskland og Sveits for reparasjon, sier Nielsen.

Det er denne vognen som først vil være klar om seks til åtte uker.

Kan åpne med tre vogner

Åpningen vil gå som normalt. Men det er allerede klart at Bybanen må kjøre på halv kapasitet når den åpner igjen på grunn av uhellene.

Vognene som var involvert i en kollisjon i Bjørnsons gate 11. juni, vil våre klar til åpningen.

— I utgangspunktet kan vi åpne med bare tre vogner, siden den ene av ulykkesvognene er i drift igjen i slutten av åpningsuken, sier Nielsen.

Det betyr at det er mindre press på den nye vognene som kommer til byen i morgen. I utgangspunktet tar det 14 dager å klargjøre en vogn.

— Vi håper selvsagt at denne vognene kan komme i drift før tiden og vi presser Stadler hele tiden for å se om det er mulig.

Sommerens planlagte kjøring krever minimum fire vogner.

— Men det er minimum. Vi er i grenseland om noe uforutsett skjer, sier Nielsen.

Han sier at kollisjonen fredag er som forventet, men at kollisjonen mandag mellom bybanevognene kom som en bombe.

— Det positive er at samarbeidet mellom redningsetaten og Bybanen nå fungerer svært bra. Det tegner bra for Bybanen videre og sikkerheten.