Til helgen drar lokale matprodusenter over hele landet, deriblant en stor dele-gasjon fra Hordaland, til Grüne Woche-messen i Berlin. Messen markedsføres som verdens største mat-, landbruks— og gartnermesse, men er vel så mye et møtested for å fremme turismen i en lang rekke land.

— Messen er en gigantisk publikums-messe med nærmere en halv million besøkende. At lokale matprodusenter fra Hordaland for første gang i fellesskap vil presentere produktene sine, er en viktig bit av den totale turistsatsingen, sier direktør Nina Broch Mathisen i Innovasjon Norge Hordaland.

Det er Innovasjon Norge i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet som koordinerer og støtter den norske delegasjonen på messen i Berlin.

Fra Bønes til Berlin

På Bønes Gårdsmat er Dirk Kohlmann og Gunnar Nagell Dahl fra Fylkesman-nen i sving med å klargjøre lokalproduserte matvarer for sending til Tyskland.

— Vi er stolte over å kunne tilby det tyske publikum matvarer av ypperste norsk kvalitet, produsert av de beste råvarene som finnes, sier Nagell Dahl, som er matattaché hos Fylkesmannen.

Både han og Kohlmann skal være til stede på Grüne Woche (Grønn Uke), som starter 21. januar.

— Dette er på ingen måte et salgsfremstøt fra lokale matprodusenter her i Hordaland. Hele poenget er å gi publikum en smaksprøve på hva de kan oppleve når de kommer hit som turister. Vi ønsker å bruke lokalmat som et supplement, for at flere skal få øynene opp for mangfoldet vi har å tilby, sier Kohlmann, som er prosjektleder for Hordalands deltakelse.

«Bergen 1,5»

På messen vil slagordet «Bergen 1,5» brukes aktivt i markedsføringen. Det henspiller på flyavstanden Bergen-Berlin, som er ca. én time, og på diverse avstander fra Bergen til lokale matprodusenter i Hordaland.

Daglig leder Rune Bønes på Bønes Gårdsmat nikker anerkjennende når varene plasseres på paller. Butikken hans benyttes som oppsamlingssted før varene sendes av gårde.

— Her er blant annet godsaker fra Voss Gardsslakteri, Fykse 70/6 AS, Lutro in Vitro, Nøring i Øystese og selvsagt mine egenproduserte lammelår, skinker og pølser, sier mateksperten.

Han synes det er flott å være med på dette stuntet. Lammelårene står blant annet på menyen under en middag på ambassaden i Berlin en av messedagene.

Opptatt av mat

Dirk Kohlmann, som selv opprinnelig er tysker fra Dresden, er glødende opptatt av hva lokale mattradisjoner kan bety for den fremtidige turismen til Vestlandet.

— Det er enkeltturistene vi ønsker å nå. Målet er å gjøre utlendingene bevisste på hvilke fantastiske råvarer som tilberedes lokalt, og at det blir en vesentlig del av planleggingen av ferieturer hit. Tyskerne er veldig opptatt av mat, men har altfor lite kjennskap til hva vi kan tilby her i landet.

Kohlmann får støtte av Mathisen i Innovasjon Norge.

— Alle undersøkelser vi har gjort viser at tyskerne ikke kommer hit fordi vi har god mat. De forbinder ikke Norge med kulinariske opplevelser. Derfor er det viktig å øke kunnskapen om norske råvarer og vår måte å tilberede god mat på. Å få en god matopplevelse som turist, er veldig positivt for salgsutviklingen, sier Mathisen.