— Det er bedre de krasjer her enn i virkeligheten. Her restarter vi bare datamaskinene, mens vi har en «Skjold» mindre hvis den krasjer i virkeligheten, sier simulatoroffiser Petter Lunde.

Det er ti år siden Sjøforsvaret tok i bruk navigasjonskompetansesenteret i Gravdal. Nå er det modernisert, og i løpet av de neste to årene blir senteret ytterligere utvidet.

— Her skal navigatørene på de nye fregattene og MTB-ene i «Skjold»-klassen trene, sier orlogskaptein Steinar Nyhamn.

Fem broer

De ny hypermoderne MTB-ene får en toppfart på mellom 55 og 60 knop.

Tidligere hadde Sjøkrigsskolen bare en stor simulator. Når har de fem forskjellige broer og simulatorer. Det betyr at flere kan trene samtidig. Hver av broene koster rundt to millioner kroner.

Men det er vel anvendte penger, er Nyhamn og Lunde enige om.

Blir sjøsyk

Simulatorene er svært virkelighetsnære.

— Noen har faktisk blitt sjøsyke her inne, sier Nyhamn, mens BTs utsendte setter sjøben i tre-fire meter høye bølger på Byfjorden. I virkeligheten er dørken dønn i ro. Slik virker det overhodet ikke.

— Når vi skal bygge simulatoren der mannskapene på de nye MTB-ene skal trene, legger vi inn vibrasjon i gulvet. Det blir enda mer ekte, sier de to instruktørene, og overlater roret til BTs medarbeider.

I seksti knop skumper vi utover mot Askøybroen, fremdeles i grov sjø. Plutselig suser et helikopter over hodene på oss. Så dukker et kryssende marinefartøy opp i seksti knop. Vi unngår med et nødskrik å kollidere. Så siger tåken inn. Brokarene på Askøybroen kommer faretruende nær, men det går bra nå også.

Bruker fritiden der

— Vi kan egentlig skape så mange hindringer som vi vil for dem som står til rors i simulatoren, sier Petter Lunde.

Simulatorene er blitt populære blant kadettene.

— Vi opplever også at sjefsaspiranter og skipssjefer kommer hit på eget initiativ på fritiden for å trene hos oss. Vi har fullt belegg hele tiden, sier Lunde.

Deisz, Ørjan