— Skinnene utgjør et nytt fareelement i trafikken, spesielt for tohjulinger. Når det blir vått, blir de veldig glatte. Og det er jo ofte vått i Bergen, så dette kan bli en utfordring, sier politioverbetjent Jan Gunnar Bøe ved trafikkseksjon.

I går ble en 18 år gammel kvinnelig syklist alvorlig skadet i en trafikkulykke i Kaigaten. Politiet tror hun skled på skinnene i veien før hun ble påkjørt av en buss.

Delvis stengt for syklister

Mandag 14. september ble deler av Kaigaten stengt for syklister.

— Fra Christiesgate inn i Kaigaten er det nå kun tillatt for busser. Ingen syklister og ingen drosjer. Kaigaten er kun åpen for syklister og bilister i retning fra Jernbanestasjonen til P. Motzfeltsgate. Når Bybanen kommer, ønsker vi ikke å blande trafikk i denne gaten av sikkerhetshensyn, sier Bøe.

Han ber syklister være ekstra forsiktige når de sykler ved skinner.

— Men dette har man fått til i både Oslo og i Trondheim. Så vi må klare det i Bergen også, sier han.

Både politiet og Trygg Trafikk frykter flere ulykker dersom syklister ikke er ekstra oppmerksomme på de nye skinnene.

— Det er klart det kan være farlig hvis hjulet setter seg fast i skinnene. Syklister må være spesielt forsiktige hvis de skal krysse skinnene. Det kommer stadig nye utfordringer i trafikken. Skinnene i Bergen er bare en av dem, sier Arne Aase i Trygg Trafikk.

Les også: Er du en aktsom syklist?

- Nytt regime

Bybanen AS skal i samarbeid med Skyss sette i gang en opplysningskampanje for hvordan bergensere skal forholde seg til banen.

— Folk må være forsiktige. Bybanen er kommet for å bli, og man må lære seg å leve med den, sier informasjonsrådgiver Rune Jenssen ved Bybanekontoret.

— Bybanen representerer et nytt regime for fotgjengere og syklister. Bybanen har forkjørsrett. I løpet av vinteren vil det bli informert om hvordan man skal opptre langs traseen. Vi kommer blant annet til å være rundt på skoler og planlegger flere aktiviteter, sier han.

- En utfordring

  • Skinner og syklister er ofte en utfordring, vedgår byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen.

Hun sier kommunen har satset på egne, separate sykkelveier i områder hvor det har vært mulig. Målet er å gjøre dette i enda større grad.

Les også: Lover mer til syklistene

— Men vi har ikke fysisk areal til å skille syklister fra gående og kjørende alle steder. I sentrum må alle ta et godt ansvar for sikkerheten enten man sykler eller kjører, understreker Iversen.

- Hva er det viktigste for å unngå ulykker som i går?

— Det viktigste er at den som er syklist har fått god informasjon om hvordan man skal sykle og at alle forholder seg til det. Vi kan ikke fjerne bybaneskinner, men skal prøve å gi mest mulig informasjon og opplæring for å minimere sjansen for ulykker.

- Fryktelig redd

  • Jeg er fryktelig redd for flere ulykker på grunn av sleipe skinner og dekk som kommer nedi, sier leder i Syklistenes Landsforening i Bergen, Åse Simonsen.

Hun mener kommunen ikke har gjort nok for å legge til rette for syklistene.

Les også: - Galskap å sykle i sentrum

– Samtidig som man planla Bybanen, burde man tenk på de syklende. Nå kommer det i ettertid og da har man ikke løsninger, sier Simonsen.

Hun nevner Kaigaten, Inndalsveien, Slettebakken, Danmarks plass og området mellom jernbanestasjonen og Bergen storsenter som utsatte områder. Hun tror ikke en informasjonskampanje er nok for å trygge syklistene, og foreslår et tiltak:

– Vi ønsker å ta deler av grøntarealet og fotgjengertraseen mellom Smålungeren og Kaigaten, til sykkelvei. Det er et drastisk tiltak, men det må til for å legge til rette for syklistene.

Les også: Sykkelrush fra sørlige bydeler til sentrum

Hvordan er sikkerheten for syklister i Bergen? Si din mening.