Mandag ble det klart at Tide Buss får busskontrakten i Bergen for perioden 1. desember 2011 til 30. november 2018.

Ruteområdet omfatter Bergen sentrum, Bergensdalen og Bergen vest (om lag 148000 rutetimer per år).

Måtte ha to runder

— Dette ble ulidelig spennende, sier konsernsjef Bjørn Ove Børnes i Tide til bt.no.

I første omgang ble alle anbudene forkastet på grunn av formelle feil.

— Da ble prisen kjent, og vi hadde det laveste anbudet. Det har vært tøft å gå og vente på at vi kanskje skulle tape når vi var best på pris i første runde, sier Børnes.

I morgen blir det bløtkake på de ansatte.

— Mange skuldre har senket seg nå. De ansatte har gått lenge uten å vite om de må skifte arbeidsgiver, sier Børnes.

Vest neste

Tide Buss AS ble kåret som vinner etter vurdering av tildelingskriteriene pris, kvalitet og miljø.

Tide vant anbudet i konkurranse med Fjord1Partner og Norgesbuss AS.

I januar vant Tide også anbudet for Bergen Nord og Osterøy. Samlet har de tre kontraktene en verdi på 2,3 milliarder kroner.

Det siste anbudet i Bergen og omegn er for Bergen Vest, Askøy, Sotra og Øygarden. 16. mai er fristen for å levere inn anbud.

— Vi satser på å vinne det også, sier Børnes.

Blant de største av rutepakkene

Direktør Jostein Hatlebrekke i Tide Buss er godt fornøyd med å få forlenge bussdriften i Bergen sentrum med syv år.

— Nå kan vi tenke langsiktig og vi har jo ambisjoner om å vokse videre. Sotra og Askøy skal ut på anbud og Møre og Sogn og Fjordane er på vei, sier Hatlebrekke.

Med Sotra og Askøy som skal ut på anbud har Skyss hatt alle bussruter i Hordaland ute på nye anbud.

— Vest-pakken er den neste og siste. Den er blant de største av rutepakkene vi har hatt ute, sier kontraktsansvarlig i Skyss Karl Inge Nygård.