• Vi har utrolig sympati for de som har ventet så lenge, det skal ikke være sånn.

Det sier statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen etter å ha blitt konfrontert med BT-historien om Tore Møller.

I går fortalte BT om krigsveteranen Møller, som siden han kom hjem fra tjeneste i Golfkrigen, Irak og Bosnia tidlig på 90-tallet har kjempet for å få oppfølging, kvalifisert hjelp og erstatning for et ødelagt liv.

-Det gjør inntrykk å lese slike historier om veteraner, sier statsråden.

Før jul ble Møller skrevet ut fra psykiatrisk avdeling, etter nok et sammenbrudd som følge av årevis med krig mot staten. Han har gjentatte ganger fått fastslått at skadene han sliter mer skyldes utenlandstjenesten. Han ble utredet av Norsk Militærmedisinsk Poliklinikk i 2007. Likevel krever Statens Pensjonskasse enda en utredning.

Ikke første gang

Det er ikke første gang statsråden konfronteres med Møllers og medsoldatenes sak. For tre år siden lovet Strøm-Erichsen, da som forsvarsminister, Møller og andre veteraner fra Irak og Golfkrigen både hjelp og oppfølging.

-Vi satte også i gang med oppfølging av Golfkrigveteranene som BT har skrevet mye om, for å finne ut om de har en spesiell sykehistorie. Vi ba om en undersøkelse, og ekspertgruppen skal snart levere en rapport om disse veteranene. Den ser vi frem til, sier helseministeren.

Ingen erstatning De nye veteranrettighetene og den nye kompensasjonsordningen hun sto i spissen for, skulle også gjøre det lettere for psykisk skadede veteraner.

Slik opplever ikke Møller hverdagen, tre år etter at dette løftet ble gitt. 20 år etter at han var i krigen og ble ødelagt, har han fortsatt ikke fått erstatning.

Forbedre rutinene

-Dette må dere ta opp med Statens Pensjonskasse. Men jeg sitter i regjeringen og er veldig opptatt av at vi skal lykkes her, slik at vi ikke stadig får tilbakemeldinger fra folk som ikke får den hjelpen de har krav på, sier Strøm-Erichsen.

Møller orker ikke mer

-Det at noen ikke orker mer, er ikke en pris vi skal måtte betale. Alle ser at det å gå så lenge og vente på erstatning, det å måtte gå så mange runder og søke igjen og igjen, ikke er bra. Men noen ganger er det dessverre kompliserte saker som krever flere gjennomganger. Det er et mål for oss å forbedre rutinene, slik at veteranene slipper dette i fremtiden.