Bir Nett har nå gjennomført en anbudskonkurranse for arbeidet som skal utføres ved den gamle Gassverktomten i Jekteviken.

Arbeidet deles opp i tre deler, og følgende selskaper fikk tilslaget:

Graving, masseutskiftning, uttransport av de forurensede massene: Veidekke Entrepenør

Oppsetting av selve bygget i tillegg til arbeidene utenomhus: Strand AS

Teknisk utstyr inne i terminalen, i tillegg til bossrørene i grunnen: Envac Norge

Dersom ting går som planlagt skal dermed terminalen i Jekteviken, sammen med den første delen av bossnettet på Nøstet og Sydnes, åpnes høsten 2015.

Bergen kommune og Bir har kommet til enighet om å plassere den neste terminalen på Nygårdstangen. Der skal den stå i tilknytning til viadukten, på nabotomten til brannstasjonen. Målet er at den skal starte opp i 2017.

Må tvinges på

Den videre utbyggingen av bossnettet i Bergen sentrum er imidlertid usikker, ifølge Bir. BT har de siste dagene skrevet om usikkerheten rundt bossuget i Bergen.

Regjeringen mener Bir ikke kan operere med forskjellige priser på næringsavfall og husholdningsavfall. Bir lar bedrifter betale mindre pr. tonn boss for ikke å tape konkurransen med andre selskaper. Regjeringen mener dette ikke er rettferdig konkurranse, og vurderer å kreve at bosset skal prises likt.

Det frykter Bir vil føre til at bedriftene i sentrum vil benytte seg av andre bosselskaper. Det igjen vil få konsekvenser for utbyggingen av bossnettet, i tillegg til at de andre selskapene sender bosset til Sverige for å brenne det der.

Ikke konkurranse

SV mener utbyggingen av bossnettet i sentrum ikke vil fungere om det ikke innføres en tilknytningsplikt for bedrifter. Tina Åsgård i SV mener denne saken er et godt eksempel på hvorfor konkurranseutsetting ikke egner seg på alle områder.

— Vi snakker her om en samfunnsnyttig infrastruktur som ikke vil fungere om hver enkelt næringsaktør kan inngå avtale med hvem som helst om innhenting av avfallet.

Hun sier hun ser flere eksempler daglig i sentrum på hvor dumt systemet er.

— Et selskap har sin runde med bossbilen i en gate, og to minutter senere kommer bossbilen til et annet selskap inn i samme gate. Dette fører bare til mye unødvendig kjøring.

Dersom bossuget skal fungere, så må man innføre en tilknytningsplikt, mener hun.

— Dette har vi påpekt flere ganger i Bergen. Vi har allerede tilknytningsplikt på fjernvarme og vann.

For dyrt

Regjeringen på sin side mener Bir og andre selskaper har priset sine tjenester for dyrt. Derfor har de lagt frem forslag til en ny forskrift.

De påpeker at kommunene har monopol på håndtering av husholdningsavfall, og kan kreve gebyr fra husstandene.

— Jeg mener det er viktig at vi skjermer norske husholdninger mot en skjult avgift. Det er et viktig prinsipp at kommunale gebyr bare skal dekke de faktiske kostnadene ved tjenestene, sier klima- og miljøminister Tine Sundtoft i en pressemelding.

Byutviklingsbyråd Henning Warloe (H) er enig med Birs påstand om at bossnettet kan stå i fare.

— Det kan nok være riktig, og det er dilemmaet i denne saken. Konkurransepolitikk støter mot andre samfunnshensyn. Den diskusjonen får vi ta i den videre dialogen med departementet.

Warloe er imidlertid skeptisk til en tilknytningsplikt, slik SV ønsker.