ARNE COLLIANDER

— Skal alle tre selskapene drive lønnsomt, må vesentlig flere reise til Danmark, legger han til.

For drøyt 10-15 år siden måtte vestlendingene østover eller til Kristiansand for å ta ferge til Danmark. Color Line var enerådende. I 1993 kom nåværende Fjord Line med Danmarks-ruten sin. Sist vinter meldte Smyril Line seg på kampen om helge-passasjerene med en ukentlig fredags-seiling i perioder av året. For noen dager siden kom meldingen om at også Color Line vil spise av samme kake.

Syv ganger i uken

Bergen vil ut på vinteren få syv ukentlige seilinger til Danmark, noen av dem på samme ukedag.

— Nye ruter og utvidet tilbud fører til økt trafikk, tror Color Lines informasjonsdirektør Helge O. Mathisen.

Atle Kvamme i Fjord Line er ikke uenig. Likevel er han spent.

— Om sommeren er det kanskje behov for større kapasitet, men ikke ellers i året, sier han.

Julirekord

I juli fraktet MS «Fjord Norway» 72.000 passasjerer mellom Vestlandet og Danmark. Da skuflet Fjord Line inn penger. Første halvår driver selskapet med røde tall. Da handler det om å begrense tapet mest mulig ved å lokke passasjerer om bord.

I helgene ut på vinteren vil de tre fergeselskapene ha kapasitet til å frakte nesten 5000 passasjerer samtidig til Danmark. Belegget på MS «Fjord Norway» varierte fra mellom 3-400 passasjerer til 1200 i helgene i forrige vinterhalvår.

Lokal forankring

— Vi vil gjøre mye for å ta vare på passasjerene våre. Vi håper de velger oss fordi vi har en lokal forankring, men også fordi vi totalt sett har det beste tilbudet, sier Fjord Lines Atle Kvamme.

Selskapet arbeider med å gjøre produktet sitt enda bedre.

— Vi synes likevel vi er kommet et godt stykke på vei. I år har vi fått 70 pst. færre klager enn i fjor, sier han.

Fjord Line har innført sms-varsling til passasjerene ved større forsinkelser.

Hurtigruteterminalen

Mens MS «Fjord Norway» og MS «Norrøna» kommer og drar fra Skoltegrunnskaien, ser det ut for at MS «Prinsesse Ragnhild» får hurtigruteterminalen som anløpskai.

Fjord Line har avganger fra Bergen mandager, torsdager og lørdager, Smyril Line på fredager.

— Vi har ikke fastsatt seilingsdagene ennå. Vi må tilpasse oss Hirtshals som er en travel havn, sier informasjonsdirektør Helge O. Mathisen.

MS «Prinsesse Ragnhild» skal ha minst tre seilinger i uken fra Bergen. Den ene av dem skal konkurrere om helge-passasjerene.

Markedsledende

Color Line har heller ikke fastsatt prisene.

— Vi setter en pris som reflekterer tilbudene våre om bord. Vi er markedsledene i Norge på fergetrafikk, og ser ikke på hva de andre selskapene tar, sier Mathisen.

Ville leie Ragnhild

Fjord Line skal skifte ut MS «Jupiter» på Englands-ruten. Color Lines MS «Prinsesse Ragnhild» er ett av fartøyene som er vurdert som erstatning. Selskapet prøvde å leie fergen.

— Kan det bli mer aktuelt å leie eller kjøpe nå når dere plutselig får den som konkurrent?

— Vi foretar fortløpende strategiske vurderinger. Mer kan jeg ikke si om det nå, sier Atle Kvamme i Fjord Line.