Magnar Gripsgård ville ikke lenger ha Viasat-kanalene inn i stuen, og sa opp abonnementet sitt hos tv-selskapet.

Da den tre måneder lange oppsigelsestiden var omme, begynte telefonen å kime.

Viasat ville ha ham tilbake som kunde. Og de ga seg ikke. Selv om Gripsgård sa nei hver eneste gang.

— De ringte meg femten ganger!, sier Gripsgård.

Inkassovarsel

Han ante likevel fred og ingen fare, da det plutselig dumpet ned et inkassovarsel i postkassen hans.

Viasat ville ha penger. Selv om Gripsgård verken hadde mottatt utstyr eller andre regninger.

— Jeg er helt sjokkert. Maken til kundebehandling skal du lete lenge etter, sier bergenseren.

Gripsgård plukket opp telefonen:

-Først hevdet de at de satt med en skriftlig bekreftelse på bestillingen min. Når de ikke greide å finne den, endret de forklaring til at jeg hadde sagt ja på telefonen, forteller Gripsgård.

- Trodde han takket ja

Etter at bt.no tok kontakt, ber Viasat nå om tilgivelse.

— Det som er skjedd, er at selgeren har misforstått det hele. Han har trodd at Gripsgård har takket ja til tilbudet, sier presse- og kommunikasjonssjef Øystein Hygen Christensen.

- Dere har ringt femten ganger. Han har sagt nei hver gang. Hvordan er det mulig å ikke få det med seg?

— Det er bare å beklage hvis han er blitt oppringt så mange ganger. Det skal ikke skje.

- Konkurransen om tv-kundene er hard om dagen. Kan det ha noe med saken å gjøre?

— Det kan nok være at det går litt fort i svingene. Vi har vært veldig opptatt av å fortelle kundene at vi nå har fått både TV 2 og TVNorge i kanalpakkene våre.

- Meget kjedelig

Christensen utelukker ikke at flere er blitt utsatt for samme behandling av Viasat:

— Vi er nødt til å gå inn i rutinene våre og se om dette kan gjelde flere, sier Christensen, som omtaler affæren med Gripsgård som «en meget kjedelig kommunikasjonssvikt».

Akkurat dét fnyser Gripsgård av:

— De har nok fått med seg at jeg har sagt nei. Men de har vel selgere som jobber for provisjon, kommenterer han.

Må klage

Ifølge Forbrukerombudet er slike saker langt fra noen sjeldenhet. De mottar mange klager fra folk som har fått krav om å betale noe de aldri har bestilt.

— Når det gjelder telefonsalg har det iallfall ikke vært noen reduksjon de siste årene. Og det har helt klart vært en økning når det gjelder gatesalg. Der har det nærmest eksplodert de siste to-tre årene, mener seksjonssjef Frode Elton Haug.

Han råder forbrukere til å klage skriftlig til firmaet, og sende kopi av klagen til Forbrukerombudet. Men hvis det ikke hjelper?

— Da sender vi brev til firmaet og ber dem ordne opp. Det løser seg ofte da. Vi har riktignok ikke myndighet til å avgjøre en tvist, sier Haug.

Hvis konflikten er umulig å løse, råder han derfor folk til å kontakte en av de mange klagenemndene som finnes for forbrukere.

- Kan kaste inkassovarselet

Konflikten mellom Gripsgård og Viasat er nå ute av verden. I ettermiddag fikk han nok en telefon:

— Damen smilte gjennom røret og sa at det hadde skjedd en stor glipp, sier Gripsgård.

— Han kan bare kaste inkassovarselet, forsikrer Øystein Hygen Christensen.

Hva synes du om kundebehandlingen? Bruk kommentarfeltet.

HÅVARD PRESTEGÅRDEN
HÅVARD PRESTEGÅRDEN