I april 2004 måtte han styre hurtigbåten «Baronessa» på land i Ranavik på Halsnøy for å unngå og treffe kaien. For denne hendelsen fikk han et forelegg på 10.000 kroner for uaktsomhet. HSD Sjø ga ham sparken, men tapte arbeidsrettssaken Nessa anla. For kort tid siden inngikk partene forlik. Nessa ble «kjøpt ut» av jobben domstolen ga ham tilbake.

Jan Nessa (57) ble ansatt i Torghatten Trafikkselskap for to måneder siden. Brønnøysund-selskapet driver hurtigbåttrafikk i Boknfjorden. «Strandafjord» kom fra Jørpeland, og skulle legge til kai i Stavanger da landkjenningen ble litt for kraftig.

– En liten dult

– Det var likevel ikke mer enn en liten dult mot kaien, forklarer Jan Nessa, som var styrmann på akkurat denne turen. Det var likevel han som satt ved spakene.

Flere av passasjerene hadde reist seg da båten traff kaien. Noen av dem falt over ende. To av dem ble tatt med til sykehuset for legesjekk. Den ene ble raskt raskt utskrevet, mens den andre betegnes som lettere skadet.

– Jeg er glad for at det gikk bra med alle om bord, sier Jan Nessa.

Teknisk svikt

Da han kjørte på land med «Baronessa», forklarte Nessa det med teknisk svikt. HSD og påtalemyndigheten mente han kunne ha bremset opp tidligere, og dermed oppdaget den tekniske svikten så tidlig at han kunne ha foretatt en unnamanøver. Han forklarer også uhellet i Stavanger med teknisk svikt.

– En knapp var kommet ned, og hindret meg i å bakke med den ene motoren, sier han.

Han poengterer at farten inn mot kaien var normal, og at hurtigbåten neppe holdt mer enn ett til to knop da skroget traff kaien. Folk som ventet på kaien, skal ha bekreftet denne fremstillingen.

– Bagatell

– Dette var en bagatellmessig hendelse. Det ble sikkert mer fokus på den fordi jeg var innblandet. Jeg har kjørt hurtigbåt i 13 år. Dette er bare andre gangen jeg har vært ute for uhell, sier Nessa.

Trafikksjef Ingar Mathisen i Torghatten Trafikkselskap sier det ikke er aktuelt å ta verken kapteinen på «Strandafjord» eller styrmann Nessa ut av tjeneste.

– Det vil vi muligens vurdere etter en eventuell sjøforklaring, sier han.

Sjøfartsinspektør Finn Paulsrud ser foreløpig ingen grunn til å avholde sjøforklaring.

– Ut fra den muntlige orienteringen jeg har fått, ser det ikke ut for å være nødvendig, sier Paulsrud.

Fire år gamle «Strandafjord» fikk skadet baugspydet i sammenstøtet med kaien, og ble reparert på Stord. Hurtigbåten er muligens i trafikk igjen allerede i dag.