Båtfolk som ikke vil bli akterutseilt bør lære seg forkortelsen SUB med en gang: Sport Utility Boat. Du ser parallellen til landeveiens digre SUV-er. Til rors/bak— menn/gutter som liker seg best i store doninger som tåler røff behandling.

Askeladden tar et kvantesprang inn i denne klassen. Derfor er det premierenerver denne helgen hos Henrik J. Askviks Sønner AS i Hagavik.

Kommende torsdag skal Askeladden 805 Commuter vises offentlig for første gang. Det skjer på båtmessen «Dra til sjøs» i Arenum i Bergen. Folkejuryen vil saumfare det nyskapte fra forpigg til hekk. I båtbransjen kalles gjerne den første visningen for verdenspremiere.

Drastisk kursendring

Daglig leder Henrik J. Askvik er spent på hvordan denne drastiske kursendringen blir mottatt. Askvik kaller farkosten en firehjulstrekker til sjøs.

Båtbyggeren har peiling på store biler. Bare se i garasjen hans. Askvik kobler landeveiens livsstil sammen med årtiers oppsamlet viten om båtfolks behov, drømmer og vaner.

— Det emosjonelle og det reelle, imagefaktoren er viktig, forkynner fabrikken som i en mannsalder har vært det norske folks hoffleverandør av nøkterne småbåter.

Mye vestlandsbåt

805 Commuter er ulikt alt annet fra Askeladden - både i pris og fasong. Billigste utgave vil koste fra 830.000 kroner. Dette er en utpreget Vestlands-båt, en bruksbåt med høyt fribord og mye maskinkraft. Rundt hele båten en RIB-fender. Marsjfarten blir uten problem fra 30 knop og oppover - alt etter motorkraft, dobbel eller enkel motorinstallasjon.

Langbeinte soldyrkere vil ikke ha dekksplass nok til å kunne strekke seg langflat. Men det er armslag nok til hvitvin og krabber på akterdekket. Og i det Askvik kaller pilothuset er det seks sitteplasser. Pantryet er uhyre beskjedent og ligger skjult i kartbordet. I 26-foteren er det dog funnet plass til kjøleskap.

Avansert konstruksjon

— Dette er ikke båten for de lange sommerferier, den er best egnet til weekendturer, fisketurer, transport til hytten eller korte fisketurer med overnatting. Det er soveplass til fire, sier Henrik J. Askvik til Bergens Tidende.

Askeladden 805 Commuter er konstruert og designet i Slovenia. Alt tegnes tredimensjonalt i pc-en. - Finnes ikke maken til opplegg i skipsfartsnasjonen Norge, sier småbåtbyggeren i Os.

Slovenerne begynte på tegnejobben 1. april i fjor, og til uken er det premierefest i Solheimsviken. Innimellom har fabrikkens folk pendlet til - og bodd i månedsvis - i Polen for å få premierefarkosten klar. Urnorske Askeladden anno 2004 er blitt et multinasjonalt produkt.

Lave lønninger

Askvik beroliger med å si at det ikke er aktuelt å flagge ut til lavkostlandet Polen. Produksjonen i Os går så det fosser om baugen, og kapasiteten er tøyd til den ytterste grense. 1500-1700 farkoster sendes årlig ut fra fabrikken. Det ville ikke være mulig å lage SUB-en i Os.

— I Polen er lønningene lavere, og det gjør at vi kan bruke mer tid pr. båt. I Norge er det umulig å få i stand tilsvarende leieproduksjon, sier bransjemannen som er mektig imponert over kvaliteten den polske fabrikken leverer.

Fabrikken som lager båtene ligger 17 mil inn i landet sørover fra havnebyen Gdansk. - Kjempefolk å jobbe med, sier Rune Berge, en av Askvik-karene som har vært i landet og fulgt opp produksjonen.

For kystvakten

Askeladden vil produsere rundt 50 båter årlig av nykommeren. Optimistiske forhandlere har allerede sikret seg kommende årsproduksjon. De fleste kundene finnes i Skandinavia, men etter hvert kan det bli aktuelt å satse mer på eksport.

Askvik ser også et kommersielt marked for 805 Commuter ikke langt unna der den produseres.

— Østersjø-landene som nå blir medlem i EU blir pålagt å ruste opp grensekontrollen langs kysten. Det betyr stort behov for raske og solide bruksbåter, sier Askvik.