PÅL ENGESÆTER

— Det er mellom 80 - 85 prosent av bilene som har brikker. Alle biler som ikke har brikker blir fotografert. I tillegg blir alle biler der brikken ikke kan leses fotografert. Rundt 20.000 biler blir fotografert hver dag, av disse må vi manuelt sjekke mellom 4-5000 bilskilt, sier systemansvarlig Vidar Raa i Bro & Tunnelselskapet AS til BT.

Det er flere grunner til at biler som har brikker også kan bli fotografert. Det kan være at brikken er feilplassert, frontruten kan være metallisert (spesielt problem på nyere franske biler) eller bilen kan ha brikke, men brikkekontoen kan være tom.

Fotografert i begge ender

Skiltene på bilene blir fotografert både forfra og bakfra. I de tilfellene datamaskinene ikke finner samsvar mellom de to bildene, må bilskiltene kontrolleres manuelt.

— Dette gjøres av deltidsansatte på maskiner via internett hjemmefra. Hver enkelt medarbeider sjekker mellom 5-600 bilskilt i timen, så det er ikke all verden av tid som går med til dette, sier Raa.

Spesifisert oversikt

I løpet av noen uker vil hver enkelt kunne få tilgang til en spesifisert passeringsoversikt på nettet. Av oversikten vil det fremgå hvor og når du har passert en bomstasjon som du er blitt belastet på kontoen for.

— Systemet er omtrent slik som en spesifisert telefonregning. Også hos oss vil det koste ekstra å få en spesifisert oversikt, trolig om lag 15 kroner per måned. Dette tilbudet vil kun bli tilgjengelig på nettet, sier Raa til Bergens Tidende.

Bro & Tunnelselskapet har dette tilbudet tilgjengelig for leiebilfirma i dag, men det vil gå noen uker før privatpersoner kan bruke det.

Regningene i rute

Det tok lang tid før de første fakturaene ble sendt ut til Autopass-kundene. Hvordan ligger dere an med regningene nå?

— Det tok lang tid mellom annet fordi vi fikk langt flere brikkekunder enn beregnet i starten, og måtte få registrert disse avtalene. For tre uker siden sendte vi ut 25.000 fakturaer for februar, på et beløp i underkant av tre millioner kroner. I disse dager sender vi ut fakturaene for mars og april, så nå er vi rute, sier Vidar Raa.