Her burde det vært høy støpekant mot grøften med bekken, så ikke flere biler kjører utfor.

Lesertips #529

De sparker litt i støpekanten. Den holder på å smuldre opp. Noen spor kan tyde på at det har kjørt biler på den før.

Kanten, bare rundt 20 centimeter høy, skal strengt tatt hindre biler fra å kjøre utfor. Hvis ikke, raser de flere meter ned en røys. I virkeligheten vil kanten neppe utgjøre den store forskjellen.

De to personene fra Statens vegvesen undersøker ett av mange tips som kom inn på bt.no. Gjennom fire uker i januar og februar ba BT sine lesere om å vise hvor de mente det var farlig i trafikken. 966 punkter ble prikket inn.

På befaring

Etter det ba Vegvesenet om å få sjekke listen. Nå har de gått gjennom alle punktene:

  • PRIORITERT: 65 av punktene er allerede på en prioriteringsliste som skal bety at de vil bli utbedret i løpet av noen år.
  • IKKE PRIORITERT: 197 innmeldinger gjelder steder som er kjente, men som verken er prioriterte av fylkeskommunen (som har ansvaret for fylkesveiene) eller Vegvesenet (som har ansvaret for riksveiene).
  • PLANLAGT: 113 av punktene er planlagt utbedret. Det betyr at de kan bli utbedret i løpet av noen år, men hvordan utbedringene skal betales, er ukjent.
  • SKAL SJEKKES: 106 steder visste ikke Vegvesenet om. Disse skal de befare i løpet av de neste ukene og månedene, ifølge dem selv. Titlestadvegen i Fana har alene seks av disse ukjente problempunktene. 1500 biler kjører på veien rundt Stendavatnet hver dag.

Tor Høyland og Bente Isdal er ute for å befare stedene. De ser på støpekanten, og finner ganske kjapt ut at den ikke holder.

— Slik den er nå, vil den hjelpe lite. Her må vi få nytt rekkverk i løpet av året, sier Tor Høyland.

Høyland berømmer BTs lesere for å ha brydd seg og tipset.

— Mange av stedene har vi visst om. Men det er steder der vi ikke har vært ute og sett hvor ille det kan være, sier Høyland.

— Ikke alle kommer til å være like fornøyde med svarene, innrømmer Høyland.

— Mange av stedene er ikke prioriterte. Vi må iverksette tiltakene der de får størst virkning, sier han.

Bedre skilting

Bare meter unna ligger neste punkt for befaring på den rundt fire meter brede vegen.

— Veien ville blitt bygget mye bredere nå, sier Isdal. Tilsvarende standard i dag ligger på 5,5 eller seks meter.

Skjult bak busker på begge sider, krysser Titlestadvegen den kommunale Kvernabekkvegen. Barn og voksne sykler jevnt og trutt over veien. Kommer du i bare litt for stor fart, har du et problem. Hver halvtime fyker 60-bussen forbi. Hovedkontoret til et transportfirma ligger langs vegen.

Med fire måneder gamle Alise i barnevognen, skal Silje Håland hente posten over gaten akkurat her.

— Folk kjører ganske fort. Særlig når du tenker på hvor uoversiktelig det er på veien, sier Håland.

I fjor ble en 12-åring på sykkel skadet akkurat i dette krysset. De to fra Vegvesenet er klare i sin sak: Noe må bli gjort. De vil kontakte Bergen kommune og grunneiere rundt krysset. Skiltingen må bli bedre. Mindre busker vil gjøre underverker for sikten.

Busstopp i svingen

Neste punkt er noen hundre meter videre mot Titlestad. Et lite T-kryss er blitt utvidet til et område på størrelsen med en liten volleyballbane.

— Det gjør det faktisk farligere, fordi biler vil skygge for hverandre, sier Isdal.

Midt i krysset er et busstopp. De som skal på bussen, må vente i innersvingen.

— Ikke en ideell plassering, men slik det ofte ble gjort før, sier Isdal.

Høyland kommer med det som er standardsvaret for mange av lesernes advarsler:

— Vi må se denne plassen opp mot andre tiltak de nærmeste årene. Det betyr først etter 2013. Dette er en større jobb enn bare å fjerne noen busker, sier han.

Hva mener du om veistandarden? Si din mening her!