Da Pjusken jamret seg på tredje dagen, så ikke Llera annet råd enn å oppsøke dyrlegen. Heldigvis fant dyrlegen ut at det ikke var noe i veien. Og Llera var fornøyd. Like til hun fikk regningen. Den lød på 2500 kroner.

— Jeg fikk time på Tertnes Dyreklinikk hvor Pjusken har vært pasient siden hun var kattunge, forteller Llera mens katten sitter utålmodig på fanget.

— Da jeg leverte henne gjorde jeg avtale om at Pjusken skulle være noen timer på dyreklinikken slik at dyrlegen kunne observere henne. Jeg ble gjort oppmerksom på at katten måtte bedøves før den kunne undersøkes, forteller hun.

Dyrlegen fikk Lleras mobilnummer, slik at hun kunne kontaktes dersom det var spørsmål.

— Da jeg kom tilbake seinere om kvelden, fikk jeg beskjed om at ingenting feilte Pjusken. Antakelig sørget hun bare over at et familiemedlem hun er sterkt knyttet til, var bortreist.

Flere undersøkelser

— Jeg ble jeg ganske paff og sjokkert da jeg oppdaget at i tillegg til vanlig undersøkelse hadde katten vært til omfattende røntgenfotografering og ultralyd. Dessuten var det blant annet tatt flere blodprøver som kostet flere hundre kroner, sier Llera. Hun har aldri før opplevd at regningen er blitt så stor ved et dyrlegebesøk.

— Jeg vet at det er dyrt å gå til dyrlege. Derfor reagerer jeg ikke på at undersøkelsen i utgangspunktet kostet 650 kroner. Men jeg synes at dyrlegen burde ha ringt meg og spurt om hvilke ekstraundersøkelser jeg ville at katten min skulle gjennomgå. Så langt jeg har forstått er dette også vanlig rutine ved andre dyreklinikker i byen, sier hun.

Uforstående

Daglig leder ved Ternes Dyreklinikk, Ulf Erlandsen, stiller seg uforstående til at Llera har reagert på det høye honoraret sett i forhold til omfanget av undersøkelsen Pjusken gjennomgikk.

Han understreker at mange klienter nok ikke forstår hva de egentlig betaler for, når de kommer til veterinæren med kjæledyrene sine.

— Ved Tertnes Dyreklinikk legger vi vekt på at tjenestene vi tilbyr skal være av høy kvalitet. Vi bestreber oss på å stille så sikre diagnoser som mulig og levere kvalitetstjenester Våre dyrleger er meget kompetente og utstyret vi benytter er svært moderne og av høy kvalitet. Med den høye standarden vi holder, betyr også at våre kunder nok må regne med å betale litt mer for tjenestene våre om de kommer til oss enn om de velger å konsultere en enklere klinikk.

Fulgte rutine

Veterinær Tor Kvinge som behandlet Pjusken forklarer at han fulgte vanlige rutiner da han undersøkte Pjusken.

— Katteeieren var svært bekymret for Pjusken da hun kom til oss. Jeg husker at vi ble enige om at vi skulle ta blodprøver og røntgenbilder av katten. Det var likevel ikke mulig å finne ut hvorfor Pjusjen jamret seg, etter prøvene og bildene ble tatt. Derfor fant jeg det nødvendig å ta nye prøver for eventuelt å stille en diagnose. Katten ble da blant annet undersøkt med ultralyd.

Kvinge sier han forstår at klientene på forhånd gjerne vil vite prisen for behandlingen som kjæledyrene deres skal gjennomgå. Vanligvis er også det en av rutinene ved dyreklinikken. Kvinge kan imidlertid ikke huske alle detaljer fra samtalen med Leira.

— Vi pleier vanligvis å opplyse klientene våre om hva de enkelte undersøkelsene vil koste. Dersom det ikke ble gjort i dette tilfellet, er det en glipp. Likevel er det ikke alle klienter som oppfatter all informasjon når de kommer til dyrlegen, sier Kvinge.

DYRT DYR: Siri Llera måtte betale et dyrlegehonorar på vel 2500 kroner for å forvisse seg om at ingenting var i veien med skogkatten Pjusken.<p/>FOTO: JAN M. LILLEBØ