— Jeg vil umiddelbart sende e-post til ledelsen i Skyss om at vi oppfordrer våre medlemmer om ikke å billettere passasjerene, sier styreleder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Jan Sivertsen.

Billettsystemet er så tregt at sjåførene ikke klarer å holde rutene. Det går helsen og trafikksikkerheten løs.

Vedtaket ble gjort på styremøtet i foreningen i går kveld.

Hverdagen vår er blitt helt pyton Arne Berge Hansen, sjåfør

Truer med Arbeidstilsynet

— Sjåførene føler seg herjet og slitt med fra alle kanter. Dette kan ikke fortsette. Belastningen er blitt for stor. Vi kan ikke gjøre jobben vår med så mye stress. Det er uforsvarlig å la sjåførene arbeide under slike forhold. Vi har trukket inn verneombudet for å vurdere den helsemessige siden av saken, sier Sivertsen

I neste uke skal situasjonen drøftes med ledelsen i Skyss. Får ikke sjåførene arbeidsro, kan det bli aktuelt å koble inn Arbeidstilsynet, sier Sivertsen.

Han forklarer at det tar altfor lang tid å få passasjerene om bord. Hver billettekspedering tar et halvt minutt. Resultatet blir at bussen blir stående på holdeplassen i mange minutter når det er en del folk som skal på. Samtidig er kjøretiden strammet inn. Sjåføren vet allerede når han starter på ruten at han ikke vil klare å holde tiden.

Håpløst

Tide-sjåfør og tillitsvalgt for bussjåførene som er stasjonert på Bussgarasjen på Mannsverk, Arne Berge Hansen, forteller om stor frustrasjon blant sjåførene.

— Hverdagen vår er blitt helt pyton de siste månedene etter at billetteringssystemet ble tatt i bruk. Det hele er bare helt tragisk, håpløst tungvint og tidkrevende. Mye verre enn tidligere. Sånn kan vi ikke ha det. Hadde det ikke vært for at prosessen var kommet så langt, ville vi ha krevd å få det gamle systemet tilbake.

Kortlesere slår seg av

  • Hva er det som ikke fungerer?
  • Før kunne sjåføren trykke ut en billett med et enkelt tastetrykk. Nå må du bruke to, tre trykk og vente noen sekunder mellom hvert trykk. Og da snakker vi om en enkeltbillett betalt med kontanter. Hvis det er snakk om kort tar det enda lengre tid og enda flere tastetrykk, og det hender hele systemet låser seg så vi må ta operasjonen om igjen. Dessuten skjer det rett som det er at kortleserne bak i bussen slår seg av og må resettes. Det har vi jo ikke tid til å gjøre når vi fra før av er langt etter ruten.

Tåler ikke sollys

  • Enda et problem som tilsynelatende ingen har tenkt på: Skjermene ved førersetet, som er i bruk hele tiden, er umulige å lese når solen står rett på. Slike detaljer er usannsynlig frustrerende.
  • Hva sier passasjerene?
  • De fleste skjønner at det ikke er vår feil, og føler med oss, men de blir jo naturlig nok oppgitt fordi bussene blir forsinket og de ikke rekker det de skal.

Arne Berg Hansen har for øvrig inntrykk av at stadig flere passasjerer velger å satse på enkeltbilletter.

— Det er tross alt de enkleste å forholde seg til i motsetning til kortsystemene, sier han.

Samstemte sjåfører

— Bussjåførene hadde innvendinger mot systemet allerede før det ble tatt i bruk?

  • Det hadde vi, og mange av oss sa fra i klartekst at dette ikke ville fungere. Vi følte ikke at vi ble tatt på alvor. Innvendingene våre ble bare feid til side. Vi fikk høre at dette skulle gå greit. Erfaringene hittil viser at det var riktig det som vi fryktet, at hele systemet var for komplisert, for lite brukervennlig for passasjerene og for tidkrevende for sjåførene, sier Berg Hansen.

Han understreker at dette ikke er «syting» fra enkeltsjåfører.

  • Jeg tror jeg kan si at samtlige sjåfører hos oss opplever situasjonen på nøyaktig samme måte, sier han.

Hva mener du om Skyss-problemene? Si din mening her.