Begge bussjåførene ble lagt inn på Førde sentralsjukehus etter bussulykken mandag.

Tirsdag ble den 54 år gamle svenske sjåføren utskrevet fra sykehuset i Førde. Han ble deretter avhørt av politiet i Sogndal. Den norske bussjåføren skal også avhøres tirsdag.

Lensmann Åge Løseth i Sogndal vet ennå ikke om det kommer noen siktelse i saken.

— Vi skal komme tilbake til det i løpet av ettermiddagen. Vi oppdaterer politiadvokaten på saken nå, sier han.

Onsdag planlegger politiet å gjøre rettslige avhør, sammen med en advokat, av de franske og spanske turistene som var om bord den norske rutebussen.

— Det kan bli vanskelig å få dem tilbake til Norge ved en eventuell rettsak. Dette er rent praktisk, sier Løseth.

Rystet

Den svenske bussjåføren er erfaren og har kjørt mye i Norge tidligere, ifølge sjefen hans.

— Han er svært medtatt men har bare mindre fysiske skader, sier daglig leder i Bergkvarabuss, Göran Mellström.

Han er rystet over ulykken, som han forteller er den første dødsulykken i selskapets historie.

— Vi er veldig nedstemte i dag. Våre tanker går til de pårørende, dette er en svært tragisk hendelse, sier han.

Sjåføren, som skal være fast ansatt hos Bergkvarabuss, skal også ha kjørt veistrekningen hvor ulykken skjedde flere ganger. Han skal avhøres av politiet i løpet av dagen, ifølge Mellström.

- Preget

Per Steinar Sviggum er administrerende direktør i Sogn Billag og sjef for den norske bussjåføren.

— Han har det etter forholdene bra. Fysisk er han ikke skadd, men det han har vært gjennom preger ham, sier han.

Bedriftshelsetjenesten er koblet inn og vil gi ham oppfølging. Sjefen beskriver ham som en erfaren sjåfør.

Sviggum vil ikke si noe om hva sjåføren har sagt om ulykken.

— Hendelsesforløpet er en politisak, og de styrer informasjonen.

Han forteller at alle i selskapet er preget av ulykken.

— Vi er opptatt av de som har mistet noen. Det føler vi sterkt på.

Selskapet følger også opp passasjerene som kom uskadet fra ulykken.

- Holdt siden sin

Siden midten av 1970-tallet har det svenske selskapet Bergkvarabuss kjørt turistbuss i Skandinavia, det siste tiåret også i Norge.

Ifølge en passasjer i lokalbussen som var på vei fra Sogndal, lå Bergkvarabussen midt i veien da ulykken skjedde.Mellström snakket med sjåføren mandag kveld. 54-åringen skal ha forklart at han holdt så langt han våget ut til kanten av veien da han kolliderte med den motgående bussen.

— Han bedømte at det skulle være mulig å passere.

Var nesten fremme

Gruppen på 22 taiwanske turister hadde startet dagen i Geiranger, ifølge daglig leder i selskapet.

— De skulle overnatte på Hella, så de var ikke langt unna målet, sier Mellström.

Det er kun 50 minutters kjøring fra Sogndal til fergeleiet på Hella, hvor fergen går over til Vangsnes. Dette er en av omkjøringsveiene til Bergen mens Gudvangatunnelen på E16 er stengt.Mandag skrev SVT at Mellström mente veien hvor ulykken skjedde var for smal for turistbusser.

— Det har blitt tolket feil. Det jeg har sagt er dette ikke er den naturlige ruten å velge, og at den er smal. Men den er ikke for smal til at det er forsvarlig å kjøre der, sier han.

Startet i Danmark

Roger Hansen, forbundsleder i Norges Transportarbeiderforbund, forteller at selskapet tidligere for det meste har operert i Nord Norge.

Turen som endte tragisk i Sogndal, startet i København for en knapp uke siden.

— Det er bekymringsfullt at en slik ulykke skjer. Vi kommer til å følge dette opp, og er glade for at Havarikommisjonen er koblet inn, sier han.

- Unødvendig ulykke

Lokallederen hans i Sogn og Fjordane, Inge-Johan Kirketeig, har brukt tirsdagen på å snakke med folk for å danne seg et bile av ulykken.

Han har selv mange års erfaring med å kjøre både trailer og buss på ulykkesstrekningen.

— Det er helt unødvendig med en ulykke her. Jeg skjønner ikke at det skal være noe problem å passere hvis man holder siden sin. Det er mange vestlandsveier som er mye verre, sier han.

Underbetalte sjåfører

Bergkvarabuss var omtalt i media tidligere i sommer, etter en avsløring av SVT om at innleide sjåfører fikk betalt 30 kroner i timen.

De tre latvierne kjørte fra havnen i Honningsvåg til Nordkapp i hele fjor sommer, og episoden ble omtalt som en av de verste når det gjelder sosial dumping innen transportnæringen i Norge.

Daglig leder Göran Mellström forteller at de hadde betalt bemanningsselskapet i henhold til regelverket, men at disse hadde holdt tilbake betaling overfor sjåførene.

— Vi forsøker nå å hjelpe slik at sjåførene skal få pengene sine, sier han.

Sveitsisk reisebyrå

På bussen som kolliderte i Sogndal, ville de ikke brukt innleide sjåfører, ifølge Mellström.

— Det var en engangshendelse.

Selskapet som har leid inn Bergkvarabuss for de taiwanske turistene, heter Kuoni Group Travel Experts og er fra Sveits. Det har tidligere blitt skrevet at det var Gullivers Travel Associates som sto som reisearrangør, men dette ble kjøpt opp av Kuoni i 2011, ifølge Wikipedia.