— Nå kan vi i prinsippet kjøre bybane fra sentrum til Lagunen. Det er kun det elektriske som mangler.

Informasjonsrådgiver i Bybanen Utvikling, Rune Jenssen, er en smule stolt der han står og bivåner sveisingen av skinnegangen.

Nok et mål er nådd, 13,1 kilometer sammenhengende skinnegang mellom Kaigaten og Lagunen er et faktum.

Prøvekjøring over nyttår

Stanislaw Roszyk og Pawel Truszczynski varmer opp de to skinnedelene mellom nord og sør til hele 1100 grader. Tar seg en røyk, venter. Snart skal magnesium og aluminium tømmes på, slik at glipen tettes igjen.

Imens humper biltrafikken i Mårdalen seg forbi på hullete veier. En irritert bilist ruller ned vinduet og roper til første og beste hjelm-menneske at «nå-må-pokker-meg-noe-gjøres-med-de-hullene».

— Vi har gitt beskjed til Mesta at de må få tettet hullene i veidekket. Det er ikke kjekt å se at sjåførene irriterer seg sånn, sier Rune Jenssen.

Men snart kommer Bybanen. En del arbeid gjenstår riktignok før første testtur kan gjennomføres over nyttår.

— Det skal blant annet legges ned rundt 12.000 kvadratmeter gress, opplyser ingeniør Jesus Lopez.

Først til sommeren åpner byggetrinn 2 for passasjerer.

Forventer 8 millioner påstigninger

Ifølge kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Ingrid Dreyer, hadde Bybanen totalt 7 millioner påstigninger i fjor. I år forventes 8 millioner påstigninger. Tre ekstra vogner er også bestilt for å kunne øke frekvensen fra fem til fire minutter mellom avgangene i rushtiden.

— De nye vognene kommer først høsten 2013, så de blir ikke helt klar til åpningen av byggetrinn 2, opplyser Dreyer.

_m9a1982.jpg