I dag er det akkurat 40 år siden salige Bergens Sporvei inviterte bergenserne til å ta en siste tur med trikken, som skulle nedlegges nyttårsaften 31. desember 1965.

Student Trygve Schønfelder var blant de mange som gjerne ville delta i dette siste kapittel av trikkens historie i Bergen.

Utstyrt med sin Canon speilrefleks og håndholdte blitz tok han ved 18-tiden turen fra nyttårsforberedelsene på Holbergsallmenningen til Olav Kyrres gate ved Byparken, i den kalde desemberkvelden.

— Jeg hadde en følelse av at dette var en bergensk begivenhet og at bildene kunne komme til å bli interessante i årene som kom, forteller han i dag, et fotografliv og noen hundre tusen bilder senere.

Og magefornemmelsen hans viste seg å være helt rett.

Vedtak i 1963

Allerede i desember 1963 hadde bystyret gjort vedtaket som innebar at den siste trikkelinjen, linje 1 mellom Minde og sentrum, skulle legges ned.

Da var linje 2 til Fridalen gått over i historien allerede i 1957 og linje 1-strekningen mellom sentrum og Sandviken forsvunnet i 1961.

Derfor var det ikke tilfeldig at Sporveiens Musikkorps hadde Chopins sørgemarsj på programmet da tusenvis av bergensere samlet seg ved Byparken for å høre ordfører Harry Hansen på byens vegne ta et siste farvel trikken, flaggprydet for anledningen.

Veldig mange hadde også tatt imot Sporveiens invitasjon til å være med i trikkekortesjen mellom Minde og sentrum denne dagen, anført av vogn nummer 106, en av de gamle, gode.

Det ble solgt minnebilletter til fem kroner stykket og inntektene skulle gå til bygging av Grieghallen. Mens ordføreren plasserte krans på trikkefronten og holdt en tale «som var stunden verdig», ifølge BTs utsendte. Og dem skal man jo tro.

- Vemodig stemning

Og midt i mengden sto altså stud. real. Trygve Schønfelder og tok bildene som siden ble brukt både av Bergens Sporvei og Bergens Tidende, og som gang på gang er benyttet både i kalendere og i jubileumsbøker.

— Jeg husker godt den litt vemodige stemningen under seremonien ved Byparken, forteller Trygve.

Men noen veldig sørgmodig stemning blant de fremmøtte kan han ikke erindre, Chopins sørgemarsj til tross.

— Det politiske vedtaket var jo gjort og folk hadde tydeligvis tro på en fremtid uten trikker og skinner, minnes han.

Selv mener han at det var «noen hundre» mennesker til stede, mens referatene forteller om «stuvende fulle» trikker og «tusenvis» av fremmøtte.

— Negativene fra denne kvelden ble uansett gullkantede, smiler kjemistudenten som ble fotograf.

- Typisk bergensk

I BT 2. nyttårsdag 1966 ble seremonien ved Byparken omtalt som «En typisk bergensk seanse».

I Sporveiens bok, «Sporveien i Bergen 1897 - 1997» er dagen beskrevet slik:

«Nyttårsaften 1965 kjørte trikken sin siste tur. Ledelsen ved sporveien hadde lagt opp til en verdig avslutning og gjennom pressen invitert publikum til å følge det siste vogntoget over i historien. Oppfordringen rørte ved nostalgiske strenger. Publikumstilstrømming var så stor at det måtte settes opp tre ekstra vogntog av nyere type.»

«Æresrunden i tussmørket gikk via Marineholmen rundt Engen, fra sentrum til Minde, videre tilbake til Byparken ca. klokken 18.45. I nærvær av en 17.-maistemt folkemasse, tross 5-6 minusgrader, fremførte ordfører Harry Hansen noen velvalgte avskjedsord til trikken i anledning dens bisettelse. Til avslutning plasserte han en minnekrans på fronten av nr. 106. Derpå spilte Sporveiens musikkorps Chopins sørgemarsj....».

Med blitz og historie

Omtrent da husket kjemistudent Schønfelder på at nyttårsgjestene var invitert til klokken 20 og at det hastet med å få findressen på og champagnen i kjøleren - og satte strake kursen mot kveldens fest på Holbergsallmenningen.

Med blitzen i hånden og bergenshistorie i fotoapparatet.

TRYGVE SCHØNFELDER
TRYGVE SCHØNFELDER
Arne Nilsen