Riktignok sto de aller fleste av de to hundre festkledde gjestene i salen som tente lys med en gang Sissel, introdusert som «vår nasjonale og vestlandske gullstrupe», kom frem til mikrofonen og åpnet med «Somewhere Over The Rainbow», akkompagnert av Trond Lien på flygel. Men det var først da hun oppfordret dem til å sette fra seg tallerkener og glass for å klappe takten til et norsk stev, det ble helt slutt på klirringen.

Nasjonalromantisk

— Det er vanskelig å stå i Håkonshallen og ikke skulle synge noe fra mitt nasjonalromantiske repertoar, bekjente Sissel, som fra stevet gikk rett over i en krystallklar «Å Vestland, Vestland», og videre til Bergensangen, der mange i salen stemte i.

— Det er spesielt å stå her og synge Bergensangen. Jeg får tårer i øynene og har vanskelig for å synge rent, påstod Sissel. Hun gratulerte Norges Turistråd med de hundre, og husket tilbake til første gangen hun opptrådte for turistbransjen, det som den gang het Nortra. Det var i 1989, i Milano: - Jeg husket at jeg var fryktelig nervøs, for jeg hadde tenkt å synge en italiensk arie, og følte meg som i løvens hule - de italienske gjestene hadde jo sikkert fast losje i Scalaoperaen. Men det gikk fint - tror jeg! sa Sissel før hun lot publikum i Håkonshallen høre arien fra den gang: Puccinis vakre «O mio bambino caro».

Hemmelig kontrakt

Sissel Kyrkjebø takket også Norges Turistråd for støtten hun har fått til platelanseringen i USA.

— Jeg skal være med i et tv-program på PBS, og det er turistrådet som har fått programmet opp å stå. Så får vi se hva som skjer, sa Sissel før hun avsluttet med den delvis selvskrevne sangen «One Day» - pluss «Amazing Grace» som ekstranummer. Hva det kostet Norges Turistråd å ha Sissel Kyrkjebø som mottakelsens kulturinnslag, ville ikke arrangøren ut med.

— Kontrakten er hemmelig, sier informasjonsrådgiver Janne Værnø. Både hun og PR- og informasjonsrådgiver Harald Hansen understreker hvor viktig det er å støtte markedsføringen av Sissel Kyrkjebø som artist i utlandet, blant annet altså ved å få et tv-program om henne på luften på allmennkringkastingskanalen PBS i vår.

Tregt i USA

Sissel Kyrkjebøs manager, Arne Svare, svarer nei til intervju med Sissel, med begrunnelsen at de to har liten tid:

— Vi har nettopp vært i USA, og skal tilbake dit.

— Hvor mye har Sissels plate egentlig solgt i USA?

— Mellom 70.000 og 90.000 eksemplar, svarer Arne Svare, og sier seg enig i at det er lite på et så stort marked.

— Opptrer hun for Norges Turistråd rimelig mot at hun får hjelp til markedsføringen i USA?

— Kanskje det, sier Arne Svare med et aldri så lite smil.

KOM TIL JUBILEET: Sissel Kyrkjebø har i mange år vært en viktig eksportartikkel for norsk reiseliv. I går sang hun på bransjens 100-årsjubileum i Håkonshallen.<p/>FOTO: VEGAR VALDE