Daglig leder i Ulriksbanen er ikke utslått av all turbulensen som har rammet selskapet og ham selv den siste tiden. I en samtale med Bergens Tidende sier Thorbjørn Sirseth at han er full av pågangsmot og iver etter å få Ulriksbanen i drift igjen.

Innrømmer tabbe

— Vi gjorde selvsagt en tabbe da banen ble kjørt i strid med sikkerhetsbestemmelsene. Men jeg kan love at det ikke skal skje igjen. Vi vil skjerpe alle rutiner, også for kjøring i godværsdager, sier Sirseth.

— Ulriksbanen og dere i ledelsen av selskapet har mistet tillit etter vinterens hendelser. Hvordan skal dere gjenvinne den?

— Det var sikkerhetsutstyret som automatisk stanset banen da det oppsto ekstrem ising på bærekabelen. Slik ising er helt uvanlig på våre kanter. Isen falt av da gondolen med tre mann om bord var mellom mast 1 og 2. Dermed oppsto det en bølge på bærekabelen og trekk-kabelen. Store svingninger i trekk-kabelen utløser automatisk de to sikkerhetsbremsene, forklarer han.

- Ulriksbanen trygg

— Ingen personskade oppsto i forbindelse med stansen. Det bør være egnet til å inngi tillit at sikkerhetsutstyret stoppet banen og dermed avverget en ulykke. Ulriksbanen er trygg å reise med, sier Sirseth.

— Sikkerhetsutstyret har nå vært sendt med bil til fabrikken i Sveits og er fullt overhalt og sjekket. I dag kommer utstyret til Hirtshals og ankommer Bergen i morgen. Det vil bli montert i løpet av en ukes tid. Testkjøring med banen kan starte om to uker, tilføyer han.

Sirseth forteller videre at selskapet skal ansette to nye medarbeidere med sertifikater til å kjøre banen. Tallet på søkere er høyere enn de to stillingene som skal besettes - en driftsansvarlig og en assistent.

Lover starte i februar

— Når banen er testet og har fått tilbake driftstillatelsen og vi har godkjente folk til å kjøre den, skulle alle formaliteter være oppfylt for at vi kan starte driften igjen i slutten av februar, sier Sirseth.

Han forteller at selskapet skal kjøpe inn enda en «Bergen in a nutshell»-buss innen cruisebåt-sesongen starter. Dermed kan også tallet på passasjerer som reiser med Ulriksbanen økes. Bussene er for øvrig tegnet av Sirseth, og bygget på et spesialverksted i Sverige.

— Av politikere og mediene er du blitt oppfattet som lite samarbeidsvillig, mutt og tverr og lite meddelsom. Har du fått råd av en medierådgiver siden du nå er villig til å la deg intervjue?

— Nei, medierådgiver har jeg ikke snakket med, svarer Sirseth kontant. - Politikernes sterke engasjementet og bekymring for Ulriksbanen som viktig for turistbyen Bergen, kom overraskende på meg. En slik interesse og bekymring har de neimen ikke vist tidligere. Det nye engasjementet førte til at jeg med ett innså at det var nødvendig at jeg blir mer meddelsom. Jeg erkjente behovet for å kommunisere bedre både med politikerne og til publikum gjennom mediene, sier Sirseth.

- Økonomien ikke truet

— Du har fått ganske hard medfart i mediene. Har du mistet nattesøvnen av det?

— Nei. Men det har vært hardt. Og det var ikke så mange som stilte opp på vår side da mediestormen var på det hardeste. Det gjorde imidlertid de ansatte og noen firmaer i Bergen og på Voss, sier han.

— Hvordan står det til med økonomien i selskapet?

— Eiendomsselskapet har en egenkapital på to millioner kroner. Driftsselskapet opplever svingninger i takt med svikt i trafikken. Ulriksbanen er ekstremt avhengig av været. Dårlig vær gjorde at 2004 ble et dårlig år for driftsselskapet. I 2005 var været mer medgjørlig og for selskapet ble det et middels godt år. Trafikken var så stor at økonomien gikk rundt siste år. Økonomisk er selskapene ikke truet, sier Thorbjørn Sirseth.

NY DOBBELTDEKKER: Den røde «nutshell-bussen» er et kjent trekk i bybildet om sommeren. Thorbjørn Sirseth planlegger innkjøp avenda en slik buss for å øke turisttrafikken med Ulriksbanen. FOTO: ARNE NILSEN