Blide, stolte og småtrippende omkranser syv russejenter sin nye russebil. Humøret er på topp, og bedre skal det bli. Russefeiringen har vært planlagt i årevis. Våryre fester og sosiale turer i russebilen står på programmet.

— Vi skal til Kongeparken, sier veninnegjengen fra Sandsli videregående om et av vårens høydepunkter.

Da vi møtte de syv søndag kveld, hadde de hatt bilen én dag. Den røde, flotte Chevrolet 82-modellen til 28.000 kroner brummer på amerikansk vis mens vi glir over asfalten ved Kilden Senter. Med bilbelte selvsagt.

Nye regler fra 15. mars

Midt opp i vårstemningen og gleden over snart fullført skolegang, er ulykker og tragedier fjernt. Det rammer like uforutsett som brutalt. Gamle, usikre russebiler, kjøpt og klargjort på billigste vis, er ulykkesutsatt.

For å forebygge ulykker har myndighetene fra 15. mars i år innført nye retningslinjer for ombygging av biler.

Ved ombygging kreves det nå bilbelte i alle setene, samt at setene står på tvers i bilen.

De som kjøper en russebil som er godkjent fra tidligere, trenger ikke å oppfylle disse kravene - selv om bilen er uten bilbelter og med setene langs siden.

— Vi har gjort det slik at det ikke gis tilbakevirkende kraft. Det ville blitt veldig omfattende om man skulle bygge om alle biler i denne kategorien. Men vi regner ikke med at det går lenge før de gamle kjøretøyene er ute av sirkulasjon, sier leder i kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet, Sigurd Olsen.

— Regelen gjelder jo andre kjøretøy også, selv om reglene er innført først og fremst for å sikre russebilene, sier han.

2000-3000 i ekstrakostnad

Bilen til jentene fra Sandsli videregående er utstyrt med bilbelter og seter på tvers fra før. Så de trenger ikke bekymre seg for økte kostnader.

Fylkessekretær Arne Aase i Trygg Trafikk i Hordaland anslår at mer enn halvparten, kanskje opp mot 75 prosent av russebilene i fylket, har bilbelter. Hos Bergen Trafikkstasjon får vi opplyst at det i fjor var 80-100 russebiler på veiene i fylket. Det vil si at et sted mellom 20 og 50 russebiler var uten bilbelte.

Daglig leder Helge Iversen hos BilXtra på Lagunen opplyser at de billigste, totrinns, bilbeltene koster 311 kroner. Disse beltene har man kun rundt hoftene. Skal du ha belte over skulderen også, får du denne modellen fra 539 kroner. Med andre ord, det blir fort et par-tre tusen kroner ekstra for dem som skal bygge om til russebil.

Russen positiv

Russepresident i Bergen og Hordaland, Laila Berge fra Os gymnas, er positiv til reglene.

— Hovedstyret er veldig positivt til dette. Jeg tror russen generelt også er for. Det er med på å redusere faren, sier hun.

De ekstra kostnadene ser hun ikke det store problemet med.

— Jeg synes det er verdt å betale de ekstra kronene, sier hun.

Også Arne Aase i Trygg Trafikk mener det er vel verdt ekstrakostnadene.

— Dette er billig livsforsikring. Man må regne med en del penger, men hvis det skjer en ulykke, hva vil det da koste? undrer Aase.

Han råder russen til å velge tretrinns belte.

— Men et totrinns belte er mye bedre enn ingenting, legger han til.

STOLTE RUSSEJENTER: Venninnegjengen fra Sandsli videregående skole har kjøpt russebilen av en eldre søster og fått gratis mekkehjelp av en onkel. F.v. Tina Nygård, Anne Hesby, Juni Vaardal-Lunde, Anne-Tine Halvorsen, Silje Holsen, Birgitte Gran Kløvstedt og Linn Haaland. - Avisomtale gir knute i luen, konstaterer de fornøyd.<br/>Foto: ØRJAN DEISZ