Nonneseter , sier bybanedamen i høyttaleren med klar og tydelig stemme.

Signy Haugen Martin og Roger Martin ser opp.

— Hør, der er den trudelutten vi leste om. Stilig. Men den kunne godt vært litt høyere, sier Signy.

Ekteparet fra Sotra har akkurat satt seg på Bybanen for første gang. Roger har kjøpt med seg kaffe. For denne bybaneturen er ikke business , men ren pleasure .

— Det er bursdagen min, og da må vi gjøre noe spesielt. Vi pleier gjerne å dra på en liten utflukt. I år ble det Bybanen, forteller Signy.

De har ikke noe konkret mål med turen, utover å oppleve hvordan det er å kjøre Bybanen.

— Vi tar den opp til Sletten senter og ser oss omkring der. Det er mye nytt å se langs denne traseen, sier de.

150 passasjer i hver vogn

Ekteparet er ikke alene om å være nysgjerrige på Bybanen. Skyss har ikke fullstendig oversikt over hvor mange som har tatt Bybanen siden åpningen 22. juni.

— Men tilbakemeldingene fra vognførerne og tellinger viser at det er mellom 130 og 150 passasjerer i snitt på hver avgang, forteller kommunikasjonsrådgiver Ingrid Dreyer i Skyss.

Det betyr i så fall at 9-10.000 mennesker har tatt banen hver dag, til tross for at den bare har hatt én tredjedel så mange avganger som den etter planen skal ha fra 16. august.

— Vi er godt fornøyde med måten banen er tatt imot på, og at det er så mange som tar den, sier administrerende direktør Dan Hildebrand i Fjord1 Partner, som drifter Bybanen.

Han forteller at passasjertallene er høyest i timene mellom 12 og 18. Da settes det ofte inn ekstraavganger for å få alle med.

Bybanen til Brasil?

Ingrid Dreyer i Skyss bekrefter at passasjertallene er på topp i 14-15-tiden.

— Det kan tyde på at mange nå i sommer tar banen i fritiden for å prøve den. Men det er en god del passasjerer i morgenrushet også, særlig inn mot sentrum, sier hun.

At pendlerne ikke helt har fått opp øynene for Bybanen ennå, synes hun ikke er rart, gitt rutetilbudet nå i sommer.

— Bussene går jo fortsatt hvert tiende minutt fra Nesttun, og er nok lettere å forholde seg til. Vi vil se et helt annet mønster fra 16. august, når Bybanen får avgang hvert tiende minutt og bussrutene legges om, sier hun.

På Bybanens avgang klokken 13 fra Nesttun er det smekk fullt. Passasjerene er i alle aldre, men det er merkbart mange barnevogner og familier.

— Se kaninen! roper storebror Lissandro Freitas (8) i det vognen suser forbi den tre meter høye plastkaninen som er satt opp ved Nesttunvannet. Men lillebror Fredrik (4) rekker ikke å se den. Derimot får begge brødrene med seg lyskunsten i Paradistunnelen.

— Skal vi til Brasil? spør Fredrik.

Små klager

Blant passasjerene BT snakker med, er de aller fleste godt fornøyde med Bybanen. Litt hakkete kjøring, et tungvint billettsystem og for varmt inneklima var de største klagene.

— Vi bruker den hver gang vi skal til byen nå. På 14 minutter står vi i sentrum. Med buss tok en det en halv time, sier Gunvald Flod fra Fantoft.

Mette Iversen bor i Fridalen, og tar banen med sønnen Anders i barnevogn.

— Det er tredje gangen jeg tar banen, og jeg har bare positive erfaringer. Ikke minst er det god plass til barnevogn her. På en buss hadde det ikke vært rom for tre barnevogner ved siden av hverandre, sier hun.

Bruker du Bybanen? Del dine opplevelser her.