Det forteller Roy-Olav Øien, salgssjef i Bergen Boligkontor, til Bergens Tidende. Selskapet er et privat formidlingsselskap for utleieleiligheter.

— Vi har greid å formidle en del gjennom årene, selv om det er vanskelig. Men nå, etter 11. september, er det blitt enda vanskeligere, sier han.

— Hva synes du om det?

— Jeg synes det er veldig trist. Det er jo forskjellsbehandling, sier han.

Studvest tok opp denne saken i sitt siste nummer.

- Det er min leilighet

Bergens Tidende ba en person født og oppvokst i et land i Afrika ringe på noen utleieannonser. Han snakker gebrokkent, men fullt forståelig norsk og er norsk statsborger. En av samtalene med utleier gikk slik:

— Hei, jeg heter .... Jeg så annonsen i BA. Kan du fortelle litt om leiligheten?

— Den er leid ut.

— Den er leid ut?

— Ja.

— Greit.

Litt senere ringte Bergens Tidendes journalist opp utleieren:

— God dag, mitt navn er Harald Vedå. Det gjelder boligannonsen i BA i dag. Er det du som har den 2-roms leiligheten til utleie?

— Ja, jeg skal ha visning på den klokken 19 i morgen kveld.

— Så den er ikke utleid enda?

— Nei, jeg har allerede hatt tre interesserte på telefon, og alle sier de vil se på den.

— Javel. Jeg er journalist i Bergens Tidende. Vi har hatt en innvandrer her som ringte til deg for bare 15 minutter siden, og da sa du at leiligheten var utleid. Hvorfor det?

— Det er fordi det er jeg som eier leiligheten og leier ut til hvem jeg vil!

Klikk.

- Basert på fordommer

Fire av de 10 leilighetene BT ringte på var ikke utleid. Tre av disse var det åpen visning på der vår mann kunne gått hvis han ville. Altså ingen grunn til å konkludere på grunnlag av dette.

Ifølge Øien er det imidlertid ingen tvil om at skepsisen er stor. Og folk begrunner det med «kulturkonflikter», «språkproblemer», «matlukt» og «plutselig kommer hele familien og vennene».

— Ikke engang leiegaranti fra sosialkontoret hjelper. Heller tvert imot. Snakker du godt norsk og har jobb er det litt lettere. Men også de har problemer, sier han.

— Hvor mye av skepsisen skyldes noen uheldige erfaringer og hvor mye tror du er rene fordommer?

— Det meste er nok basert på det du kaller fordommer og rykter.

— Hva kan dere gjøre for kunder med innvandrerbakgrunn?

— Vi forsøker å hjelpe så godt som mulig for å gi dem en sjanse. I en del tilfeller, hvis de har språkproblemer, ringer vi på vegne av dem.