Sopp, råte og skjulte fuktskader er blant hovedårsakene til at nær én av tre bolighandler havner i rettssystemet. Til sammen må skattebetalerne betale for omtrent 30.000 rettstvister i året, viser statistikk fra konsulentselskapet Deloitte.

I en lang rekke artikler har bt.no det siste året skrevet om personer som fikk ubehagelige – og kostbare – overraskelser etter å ha kjøpt bolig.Nå skal Kaland & Partners avvise boligselgere som ikke er villige til å la boligen undersøkes for skjulte feil og mangler, som ellers ikke vil avdekkes i en normal verditakst.

— Vi kan ikke pålegge selger en tilstandsrapport etter loven, men vi kan takke nei til boligselgere som ikke ønsker dette. De som ikke ønsker en skikkelig gjennomgang skjuler noe, mener Tommy Kaland, en av eierne i meglerforetaket.

Viktigste investeringen i livet

Flere meglerhus, inkludert Kaland & Partners, har benyttet seg av tilstandsrapporter i mange år, men kun sporadisk.

— Vi blir de første i Bergen, og trolig i hele Norge, som setter dette som et krav til selger. I tillegg vil vi også pålegge kundene våre å tegne eierskifteforsikring, sier Kaland.

Han har stor sympati for at mange potensielle boligkjøpere synes det er skremmende å gjøre sitt livs viktigste investering etter noen titalls minutter på visning og en verdivurdering – som i realiteten er det en takstrapport er.— Jeg har sett folk bruker millioner av kroner uten å vite hva de får. Vi ønsker å forhindre at folk får seg ubehagelige overraskelser, noe vi som meglere også synes er veldig ubehagelig, sier Kaland.

Kvernen maler sakte

I 2007 gikk den rødgrønne regjeringen høyt ut, og nedsatte et utvalg som skulle gjøre det tryggere å handle bolig i Norge.

— Sammensetningen av utvalget vil bli klart med det første og vi håper å komme langt med arbeidet i løpet av 2007, sa daværende statsråd Karita Bekkemellem.

Men den byråkratiske kvern maler sakte. Utvalgets rapport, som ble levert to år senere, havnet i en departemental skuff. Siden har ingenting skjedd.

Til slutt måtte bransjen ta grep selv. Fra 2015 innfører alle medlemsbedriftene i Eiendomsmeglerforetakenes Forening obligatorisk tilstandsrapport, til Forbrukerrådets begeistring.

En dobbel urett

I mange år har de kjempet for at boligkjøpere skal få en større trygghet enn takstmannens verdivurdering, som ofte ikke avdekker noe annet enn det potensielle boligkjøpere selv kan oppdage på visning.

— Det er på høy tid at folk kan kjøpe med større sikkerhet. En verditakst sier ingenting om tilstanden på boligen. I tillegg har de for mange forbehold og uklare formuleringen som det er vanskelig for vanlige folk å

forstå alvoret i, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Han er skuffet over at Justisdepartementet ikke har vært mer på ballen.— Det er merkelig, i og med at det er to urettferdigheter forbundet med dagens system for bolighandel. Den ene er at kjøpere betaler mer enn de burde, grunnet for lite og for dårlig informasjon. Den andre uretten er at de som faktisk har brukt penger på å utbedre boligen ikke får nok igjen i det, fordi arbeidet de har nedlagt ikke går frem noen steder, mener Bartholdsen.

Tror på profitt

Eiendomsmegler Tommy Kaland er overbevist om at det vil lønne seg for meglerforetaket å være først ute med obligatorisk tilstandsrapport, selv om de muligens skremmer vekk noen kunder.

— Jeg tror en trygg kjøper er villig til å betale mer for boligen enn hvis han mistenker feil og mangler. Forhåpentlig vil også flere være villige til å selge sin bolig gjennom oss, fordi de får muligheten til å vise frem de utbedringene de har gjort med boligen, sier han.

Det blir heller ikke dyrere for selger, selv om tilstandsrapporten koster et par tusenlapper mer enn en vanlig verditakst.— Selger får billigere eierskifteforsikring, fordi forsikringsselskapene honorerer de som får utarbeidet en tilstandsrapport, sier Tommy Kaland.

Trolig følger flere meglerforetak i Bergen etter Kaland & Partners eksempel.

— Obligatorisk tilstandsrapport er noe som kommer, men vi har ikke helt bestemt oss for når vi skal innføre det. Men trolig blir det før fristen i 2015, sier Rune Hansen, administrerende direktør i Eiendomsmegler Vest.

Ifølge Hansen jobber meglerhuset for tiden med å kartlegge om det er nok Veritas-godkjente takstmenn som kan lage tilstandsrapporter til alle deres 20 kontorer på Vestlandet.

TILSTANDSRAPPORT:- De som ikke vil ha det, skjuler noe, mener Tommy Kaland.
MARITA AAREKOL