– Bergen er velkommen etter om de vil, sier Ole Kristian Lundereng kommunalråd for Arbeiderpartiet i Trondheim og en av personene bak miljøpakken.

Det rød-grønne regimet i Trondheim ledes av et dominerende Ap. Nå legger de hodene på blokken og satser på at trøndernes miljøbevissthet og betalingsvilje skal sikre hundrevis millioner blanke, ferske samferdselskroner.

Nylig lanserte partiet en miljøpakke med en egen kommunal drivstoffavgift som det mest kontroversielle virkemid-let. En slik avgift finnes allerede i Tromsø.

Hopper ikke med trøndere Legger vi trøndernes premisser til grunn, kan en tilsvarende ordning gi Bergen nesten 300 millioner kroner i året. Men slike penger frister ikke Bergens byråd for miljø, klima og byutvikling, Lisbeth Iversen (KrF).

– Det er muligens interessant at Trondheim går for Tromsø-varianten. Jeg ser jo at debatten går, men vi har ikke tenkt å hoppe å noe slikt, sier Iversen.

Hun viser til at Trondheim ikke har bompenger og at Bergen har de laveste kollektivprisene av de store byene.

– Trondheim er faktisk dårligst.

I Trondheim Ap mener man at drivstoffavgiften vil gi henholdsvis 120 og 190 millioner ekstra å rutte med.

– Vi har lagt til grunn at staten støtter med en krone for hver krone vi tar inn, sier Lundereng, som mener at det er et meget realistisk håp.

– Det har fått positive signaler om fra både statsminister og samferdselsminister, ikke minst i etterkant. De har vel ikke lovet det, men nesten.

Lei

I Bergen er man slett ikke begeistret for ministernes begeistring.

– Jeg må si jeg er litt lei av at dette. Regjeringen kjører en avgiftspolitikk uten investeringsmidler. Uten investeringsmidler til samferdsel kan vi for eksempel ikke bygge nye kollektivfelt mot Sotra, sier Lisbeth Iversen, som er klokkeklar på at byrådet ikke vil følge trøndernes avgiftsiver.

– Vi skal gjøre alt som står i vår makt for å løse byens problemer, men vi har per dags dato ingen tanker om drivstoffavgift, sier hun.

Tror ikke på naboene Iversens columbi egg for løsning av trafikkproblemene er utbygging av park & ride-anlegg og økt bruk av sambruksfelt.

At Bergen skal få omegnskommunene med på en ny drivstoffavgift, er utopisk for Lisbeth Iversen. Alenegang vil gi stor handelslekkasje til omegnskommunene, mener hun.

Hvor realistisk det er for Trondheim å få med seg nabokommunene på miljøpakken, slik at avgiften kan heves, vil Lundereng ikke si noe bombastisk om.

– Det er det for tidlig å si noe om. Vi har vært i konsultasjoner med dem både før og etter at vi gikk ut med dette. Verken de eller vi har konkludert ennå.

Hva synes du om avslaget fra Lisbeth Iversen? Diskuter saken her!

EIRIK BREKKE