• Kan utkonkurrere bilen, sier miljøpolitiker.

Tre partier mener Bergen trenger sitt eget bytog: Frp, SV og Miljøpartiet De Grønne (MDG).

I november inviterte NSB på togtur mellom Koengen og Minde. Målet var å vise at det er mulig med passasjertog mellom Åsane og Flesland. Bergenspolitikerne har så langt vært lunkne, med noen få unntak.

— Vi har vedtatt at vi skal arbeide for å støtte bytoget, vi har også tatt initiativ til dette i fylkestinget, sier Sondre Båtstrand, bystyremedlem i Miljøpartiet De Grønne (MDG).

Både mennesker og gods

Han mener planene om tog mellom Åsane og Flesland er svært spennende.

— Det hadde revolusjonert kollektivtrafikken. Det å få kollektivtransport som tar fem minutter mellom sentrum og Åsane, hadde utgjort et kjempeløft. Da snakker vi om et kollektivtilbud som effektivt kunne utkonkurrert bilen, sier Båtstrand.

... fem minutter mellom sentrum og Åsane, hadde utgjort et kjempeløft. Da snakker vi om et kollektivtilbud som effektivt kunne utkonkurrert bilen. Sondre Båtstrand

Han viser til at toget kan frakte både mange flere mennesker og gods.

— Gods går det ikke an å frakte med Bybanen. Det er en kjempeplan NSB har utarbeidet. Vi må ha dette, sier han.

BT MENER: I pose og sekk

Frykter for Bybanen

Politikerne i Bergen har så langt vært lunkne.

— Jeg tror ikke staten vil bidra til begge deler. Toget mellom Åsane og Flesland er et lokalt NSB-prosjekt og ikke forankret i Jernbaneverket eller NSB sentralt. Jeg er livredd for at togplanene skal ødelegge for Bybanen, sa Dag Skansen (H), leder for komité for miljø og utbygging etter togturen i november.

Båtstrand mener planene bør la seg realisere.

— Særlig når en ser hvor lite Bergen får sammenlignet med andre storbyer når det gjelder jernbane. Nå er det Bergens tur, sier han.

Vil ha begge deler

Han mener det må være plass til både Bybane og bytog, og får støtte fra Frp. Varaordfører Tor Woldseth fra Frp var eneste av bypolitikerne som var med på togturen mellom Minde og Koengen.

— Toget tar unna veldig mange mennesker, har mye mer kapasitet, kjører raskt mellom to punkter, går gjennom sentrum uten å lage problemer og det er eksisterende linjer der, sier Woldseth.

Han ser for seg tog via Fyllingsdalen til Flesland, som også kan transportere gods til en fremtidig havn på Flesland.

— Det kan bygges videre fra Koengen mot nord, og i fremtiden gå i bro over til Norhordland, sier Frp-politikeren.

— Hva tenker du om at Frp og MDG her har funnet sammen i en felles sak?

— Jeg vet at en del politiske partier er redd Bybanen ikke skal bygges ut. Men Bybanen er bare til erstatning for busser i nærområdet i Bergen. For de som skal raskere frem og bor litt lenger unna, er tog eneste måten i fremtiden hvor vi vil få bukt med personbiltransporten i større omfang enn i dag.

Tenker utradisjonelt

Også tidligere har Frp og MDG funnet sammen i miljøallianser. Begge partiene har tatt til orde for å bekjempe veisalting, og de er også samstemte i sin kritikk mot den såkalte månelandingen på Mongstad.

— Det er kanskje to partier som tenker litt utradisjonelt, enten det gjelder veisalting eller kritikk av månelandingen. Dette viser at det er noen saker hvor Frp og MDG kan være enige, selv om vi er himmelropende uenige på andre punkter, sier Båtstrand.

— Det er ingen allianse. Dette handler bare om at vi og De grønne har sett dette på et tidlig tidspunkt, sier Woldseth.

Vil du ha bytog? Diskuter under:

TOGER PÅ: Sondre Båtstrand fra De Grønne
ALEXANDER WORREN