— Når barn setter spor etter seg, blir de klar over rommet som omgir dem på en ny måte, sier kunstformidler Annette Marandon fra Barnas Hus. Sammen med kollega Elisabeth Slaattelid dro hun barna med i en arkitekturlek ved Sjømannsmonumentet på Torgallmenningen. De få barna som kom, hadde stor glede av det.

Ble dradd med

— Vi visste ikke om dette og ble impulsivt dradd med i leken, opplyser Knut Inge Sande. Hans datter Ingvild Hustad Sande tegner ivrig først sin fars fotavtrykk på det fine steingulvet. Deretter tegner hun sine egne ved siden av. For oss tilskuere blir det litt artig å følge fars og datters fotspor.

La oss med en gang ile til og berolige leserne med at sporene tegnes med kritt og vaskes bort før det hele er over. Nå kan krittstøvet til og med være regnet bort. Hensikten er slett ikke å ødelegge byens storstue, men å skape en lek.

— Barnas Hus er lite, men ved å erobre byrommet, kan vi nå lenger, sier Turid Fadnes, leder for Barnas Hus. Hun var selv på Torgallmenningen for å observere årets første eksperiment med arkitekturlek.

Det Annette Marandon observerte da barna tegnet fotavtrykk, var at de ble langt mer oppmerksomme på steinene og omgivelsene rundt seg. De observerer detaljene. Kommende lørdager i april utfordres barn til ny lek - også da mellom klokken 13.00 og 13.30.

Arkitekturlaboratorium

I Barnas Hus i Kalmargaten ble det i går ettermiddag åpnet et eget arkitekturlaboratorium. Her ble barna utfordret til å bygge konstruksjoner i rommet. Stilasstenger var satt fra tak til gulv mange steder. Barna ble utfordret til å surre tekstiler mellom søylene og skape sine egne små rom.

Ved å ta på, erfare, bygge, teste og måle utforsker barna selv arkitekturens mysterier. Mens de bygger, prater voksne ledere arkitektur med dem. Leken får et dypere innhold.

— Når barna selv er aktive, får de kunnskap som betyr noe på lang sikt, mener Annette Marandon.