— Det er deilig å få en avklaring. Livet har stått på hodet de siste 15 månedene, sier den 31 år gamle servitøren.

Erstatningsbeløpet på nesten en halv million er høyt i nasjonal målestokk. Det bekrefter Henning Jakhelln, professor i arbeidsrett ved Universitetet i Oslo.

— Svaret på det er ja. Det er et høyt beløp. Jeg har hørt om høyere, men det er ikke vanlig med så høye erstatningsbeløp som i dette tilfellet.

Zachariasbryggen må også dekke servitørens saksomkostninger på 108.000 kroner.

Eget bankkort

Den 13. mars 2003 ble 31-åringen innkalt til møte med ledelsen ved Zachariasbryggen Restauranter AS. På dette tidspunktet fungerte han både som servitør og avdelingsleder.

Ledelsen ga ham valget mellom å si opp eller å bli avskjediget. Bakgrunnen var at han hadde gjort åtte kontantuttak fra restauranthuset terminaler.

— Jeg brukte mitt eget bankkort og tok ut mine egne penger. Ikke i mine villeste fantasier kunne jeg forstå at det var galt.

Ledelsen var av en annen oppfatning. De mente uttakene var et grovt pliktbrudd og truet med å koble inn politiet.

Dagen etter svarte 31-åringen på ledelsen tilbud. Han nektet å slutte frivillig. Dermed ble restauranthuset personalbehandling advokatmat.

«Hensynsløst»

Servitøren har nå vunnet saken på alle punkter. Bergen tingrett slår fast at avskjedigelsen er ugyldig. Ledelsen ved Zachen får en verbal omgang juling.

— Kritikkverdig og uforståelig, skriver dommerne om avskjedigelsen.

Det blir lagt vekk på at det var vanlig at mange ansatte brukte terminalene for å ta ut egne penger. Ledelsen hadde verken gitt skriftlig eller muntlig beskjed om at dette ikke var tillatt.

Zachen tapte dessuten minimalt på servitørens uttak - kun 157 kroner i gebyrer. Et beløp han tilbød å betale tilbake.

Servitøren blir renvasket. Det samme kan man ikke si om arbeidsgiverens personalbehandling.

Ledelsen får kritikk for ikke å ha tilbudt servitøren behandling for sin spilleavhengighet. Ledelsen var klar over han spilte mye på automater og at det var derfor han tok ut penger. Likevel koblet de ikke inn bedriftshelsetjenesten. Først da personalsaken var et faktum, kom tilbudet: En utskrift fra med informasjon om psykologer han kunne kontakte.

Retten mener at ledelsen ikke tok hensyn til at servitøren befant seg i en svært vanskelig situasjon. Samboeren hans ventet nemlig tvillinger.

«I en slik situasjon fremstår det som hensynsløst (...) å gi ham valget mellom selv å si seg opp, eller motta avskjed og mulig politianmeldelse», heter det i dommen.

Anker dommen

Servitøren er nå kvitt sin spilleavhengighet og håper nå å få ny jobb. Zachen er han ferdig med for godt.

— Jeg jobbet som en gal for dem i syv år. Dette var takken. Jeg håper de har lært, at jeg blir den siste behandles slik.

Erstatningspengene skal han bruke til å bygge hus og pleie familien. Pengene var uansett ikke det viktigste

— Førsteprioritet har vært å renvaske navnet mitt. Det føler jeg at jeg har klart. Nå håper jeg bare de er voksne nok til å innse at de har gjort en gedigen brøler, og at de ikke ødelegger mer for meg og familien ved å anke dommen.

Det løftet gir ikke hans tidligere arbeidsgiver. Tvert imot. Styreformann Steinar Knutsen i KJS Servering AS sier at de kommer til å anke dommen.

— Vi var klar over at dommen i tingretten kom til å bli som den ble, fordi vi ikke fikk legge frem de bevis vi har på grunn av frister og sånne ting. Dette dreier seg om ting som har med det essensielle i saken å gjøre, sier Knutsen.

Han ønsker ikke å utdype hva som ligger i de nye bevisene han mener å ha.

— Vi fikk dommen i dag, og den vil bli anket til lagmannsretten umiddelbart. Siste ord er overhodet ikke sagt i denne saken. Dette handler ikke så mye om penger, det er prinsippet som gjelder, sa Knutsen i går.