Det står ille til med servicenivået i de bergenske butikker, skal vi tro debatten etter den siste ukens artikler om emnet.

Les også:

«Birthe» er helt enig, og skriver at «Servicen i Bergen er desidert det verste jeg har sett. Tror Bergenserne har noe å lære av andre byer og land».

«Beste service har jeg opplevd i USA», supplerer «June».

Vennlige og hjelpsomme Men hos turistene som bt.no har snakket med er tonen en helt annen. De beskriver norske butikkmedarbeidere som både vennlige og imøtekommende.

— Nordmenn er litt mer hjelpsomme, det er alltid noen du kan spørre om hjelp, sier en turist vi møtte på Torget.

— Väldigt bra, sier en svensk dame som er spesielt fornøyd med servicen på Turistinformasjonen.

Andre turister er imponerte over å få service på sitt eget språk, og berømmer personalet på Torget og i souvenirbutikkene for rask respons.

Likt for alle Kjøpmann Jostein Kalleklev i Bryggen Handel selger strikkegensere og souvenirer på Bryggen. Han mener det er liten forskjell på å yte service til turister og fastboende. Den viktigste forskjellen er at det naturlig nok kreves større språkkunnskaper i butikker som har hovedsakelig har turister som kunder.

— Det går i tysk, engelsk og latinske språk. Russisk kommer også mer og mer, sier han.

Pratsomme amerikanere Han synes heller ikke det er veldig stor forskjell på hvilken service som forventes av turister fra forskjellige land, men det er noen som utmerker seg.

— De som forventer mest oppmerksomhet er ofte amerikanerne, sier han. De er ikke spesielt kravstore, men de forventer god service og vil gjerne prate mye. De er nok vant til det hjemmefra, sier Kalleklev.

Er det turistene som er høflige, eller er det vi nordmenn som er for kravstore? Si din mening her:

BRYGGEN: Turistbutikker på rekke og rad på Bryggen. Turistene er storfornøyde med servicenivået de får her.
Silje Katrine Robinson (arkivfoto)