Marte Røed jobbet på Opera i syv år. De fem siste som dørvakt.

— Jeg ble spurt om jeg ville jobbe i døren, for jeg var lei av å servere, sier hun.

Men hun var ikke mer lei av den gamle jobben sin enn at hun etter en stund foreslo for sjefene at man skulle servere kaffe til gjestene som ventet utenfor. Det gjorde at dørvaktene fikk gått frem og tilbake og vurdert køen, at dem som var beruset roet seg, og alle ble mer positive.

Men det var ikke det eneste som skilte henne fra hennes mannlige kolleger.

— Jeg har inntrykk av at menn lettere lar seg snakke til rette av en dame, det blir litt mindre prestisje, sier hun.

Ikke bare fordeler

Men på den andre side er det ikke noen fordel å være kvinne når det er kvinnelige gjester på 40 år og oppover som lager problemer når de ikke slipper inn.

Gjester hadde også vanskelig for å skjønne at Marte var dørvakt.

— Når jeg skulle kaste ut en, spurte jeg om han kunne bli med ut. Han ble så happy, helt til han skjønte at jeg var dørvakt, forteller hun med et smil.

— Er kvinner bedre enn menn som dørvakter?

— Nei, det kommer an på hva slags menneske det er. Men kvinner kan ha en annen virkning på gjester. Det optimale er vel én kvinne og én mann i døren, sier Røed.

— Kan kvinnelige dørvakter gjøre at aggresjonsnivået til de mannlige vaktene går ned?

— På Opera har det ingen betydning, her er vaktene så rolige. Men andre steder ville det helt sikkert hatt veldig betydning, sier hun.

Hun synes også det er positivt at dørvaktene på Opera jobber på hele huset, ikke bare som dørvakter.

— Da blir det ikke noe eget, lukket dørvaktmiljø, sier hun.

Få kvinner

Røed kjenner bare til noen få steder i Bergen som har kvinnelige dørvakter.

— Til og med steder med mye bråk kunne tjent på å ha kvinner i døren. Da kunne de unngått mye bråk og dårlig reklame. Men de må ha menn i back-up, sier hun.

Hun har liten sans for unge muskelmenn i døren.

— Jeg har vært på kurs med noen av dem. Jeg ble sjokkert over hvordan de fyrte hverandre opp, sier hun.

Røed har nå så godt som sluttet å jobbe på Opera. Det er lenge siden hun sist hun tok en vakt. Nå studerer hun på Kunsthøyskolen.

I løpet av de fem årene hun jobbet som dørvakt var hun i slåsskamp en håndfull ganger, en gang alvorlig. Men hun skadet seg aldri i slåsskampene.

— Det er et veldig ok klientell her, forklarer hun.

— Har du trent kampsport?

— Nei, men når folk ser kvinner i døren, tror de jo at vi har svart belte i karate.

VANSKELIG Å FÅ JOBB: Marte Røed jobbet fem år som dørvakt på Opera. Hun tror det er vanskelig få kvinner å få jobb som dørvakt.<p/>FOTO: KNUT STRAND