• Torgallmenningen er en storslått plass, men fargebehandling av husfasadene får skje altfor tilfeldig. Se på Galleriet, for eksempel, det skjærer jo i øynene.

Sivilarkitekt Jostein Molden er mildt oppgitt, innimellom litt streng i stemmen, der vi befarer byens finstue i snøføyken, fra Den blå steinen til Sjømannsmonumentet.

— Når det gjelder vegger og fargesetting er Torgallmenningen de forsømte muligheters plass, sier Molden i motvinden ved Narvesenkiosken.

Arkitektveteranen har i årtier vært oppgitt over det han kaller en «tilfeldig og lite gjennomtenkt» fargesetting av allmenningen.

— «Gulvet» på plassen er flott, det samme er benkene. Det nye vannspeilet ved Sjømannsmonumentet beriker plassen. Men fargesettingen er altfor tafatt og tilfeldig, mener arkitekten som i fjor vant konkurransen om «Nye Torget».

Primitiv belysning

Men det er ikke bare Galleriet som får ham til å se rosa. For hvor er det blitt av belysningen som skal stå i stil med den flotte plassen? Dagens primitive belysning minner ham mest om et provisorium. Hussøyler i forskjellige fargenyanser, de «puslete» vannrennene, fravær av noe grønt og delvis også de omstridte søyleoverbyggene bekymrer ham også. Men først og fremst fargene.

— Jeg savner en systematisk pleie av plassen, og fargene er en viktig del av en slik pleie, påpeker han.

Etter 45 år i Bergen har Molden sett ganske mange av regnbuens farger på Torgallmenningen.

— Og hver gang jeg ser et nytt malerstillas, tenker jeg at nå er vi for sent ute igjen, sukker han.

Nå ber han om at det må bli gjort et byplanmessig grep som yter disse fasadene den rettferdighet byen, bergenserne og plassen fortjener.

— Byantikvaren er vel den nærmeste til å håndtere saken, mener han, håpefullt.

- Galleriet uheldig

— For i dag gir fasadene på Torgallmenningen et lite helhetlig inntrykk. For eksempel har grønnfargene på nummer ni og tretten lite med plassen å gjøre og bør skiftes, peker Molden med hansken. Han ønsker seg mer karakter i fargene.

Galleriet-kvartalet i minst to «surrosa» farger karakteriserer han som svært uheldig.

— Det er en feil når tre bygg fargemessig får gro sammen til ett. Fargene på Galleriet bryter med plassens karakteristiske oppdeling med bygninger i vertikalformat, sier han.

Nummer 3 derimot, på andre siden, kaller han plassens skikkeligste bygning i dag.

— Bare se hvordan de har beholdt originalpreget på søylen, påpeker han, når vi søker ly under taket utenfor 3b.

Sundt omtaler han som Norges kanskje vakreste funkisbygg.

— Nylig rehabilitert og ter seg praktfullt. De andre byggene på plassen bør spille opp mot det hvite bygget og utdype kontrasten. Fargene bør i hovedtrekk variere innenfor en varm skala. La den dype gråfargen i de opprinnelige veggsøylene legges til grunn når fremtidig vedlikehold skal gjøres, oppfordrer Molden.

Dagens farger formidler ikke valørspranget mellom Sundt og Sjømannsmonumentet, mener han.

Sjarmerende bybilde

— Torgallmenningen har et bybilde mot øst og vest som er mangfoldig og sjarmerende, med Torget, fjellsiden og Johanneskirken som praktfulle og vitale fondmotiv. Tenk om vi også kunne fått en orden på plassveggene i tillegg, drømmer Molden.

HVEM TAR ANSVAR?: Sivilarkitekt Jostein Molden etterlyser et overordnet ansvar for pleie av Torgallmenningen. FOTO: RUNE SÆVIG
DRØMMEN: Slik ønsker Jostein Molden seg fargesettingen på Torgallmenningen, med bygninger som har en fargemessig variasjon innenfor en varm skala. ANNA OG JOSTEIN MOLDEN A/S