• Vi har forhandlet knallhardt, sier byråd Lisbeth Iversen, som sier det var utenkelig å godta frittstående reklamemontre.

I går kunne Bergen kommune endelig offentliggjøre forslag til avtale med Clear Channel om reklame på toaletter, busskur og bysykler etter måneder med hemmelighetskremmeri.

— Dette har vært en vanskelig sak. Utgangspunktet mitt var at byen skulle vernes og skjermes i størst mulig grad, sier Lisbeth Iversen, byråd for byutvikling.

Doer blir arkitekttegnet

Etter forhandlingsrunder med reklamegiganten de siste månedene har Bergen klart å redusere antall reklameflater. De planlagte 30 frittstående reklamemontrene er vekke. Bryggen, Torgallmenningen, Torget og deler av Sandviken og Fjellsiden blir uten reklame.

Dette er noen av hovedpunktene i avtalen:

n Alle offentlige busskur (900) skal oppgraderes og vedlikeholdes.

n Det blir ti sykkelstasjoner, med til sammen 100 sykler i sentrum.

n Offentlige toaletter skal plasseres ved Torget, Bryggen og Bradbenken. Disse skal arkitekttegnes.

n Bussterminalene på Nesttun, Birkeland, Oasen, Loddefjord og Storavatn blir opprustet.

n Det tillates totalt 490 reklameflater (en reklameflate er for eksempel en side av en bysykkel, eller et busskur)

n 50 flater skal brukes til offentlig informasjon. Opprinnelig var tallet 25.

- Vi har kontrollen

Ifølge Lisbeth Iversen var det viktig at disse justeringene ble gjort. Og hun er klar på et punkt:

— Kommunen forhandlet hardt. For meg var det utenkelig å godta frittstående reklamemontre. Det er også viktig at vi har fått avtalen for 900 busskur, og ikke 500 som var det opprinnelige, sier Iversen.

Et annet punkt kommunen har fått inn i avtalen, er at hver enkelt reklameflate skal byggesaksbehandles. Det betyr nesten 500 saker innom kommunale etater. Det er Clear Channel som skal ta seg av forberedelsene til dette arbeidet.

— Det er vi som bestemmer, vi som styrer, sier Iversen.

Verdt 150 millioner

Clear Channel skal drifte og vedlikeholde bymøblene i 15 år, noe som sparer Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune og Statens vegvesen for store utgifter. I gjengjeld får Clear Channel plassere reklame på de 490 avtalte flatene. Avtalen innebærer ikke oppgjør om penger, men er i dag verdt minst 150 millioner kroner.

— Utgangspunktet mitt var at byen skulle vernes og skjermes i størst mulig grad. Det var viktigere for meg at byrommet ble skjermet enn ett og annet busstopp, sier Iversen.

Opprinnelig var også JCDecaux i forhandlinger med kommunen, men skal ha krevd mer reklame enn konkurrenten og ble derfor forkastet.

Bystyret avgjør i høst

Oddny Miljeteig (SV) deler ikke Iversens glede, og har på prinsipielt grunnlag kritisert avtalen tidligere. Hun er ikke mye mildere stemt nå som den foreligger i sin helhet. SV vil jobbe for et flertall mot avtalen frem mot bystyrets behandling av saken til høsten.

— Hvis dette blir vedtatt, er det visuell voldtekt av det offentlige rom. Våre byrom blir tatt fra oss og solgt til internasjonale reklamegiganter. Utendørsreklamen er det sterkeste medium som finnes. Og 15 år er en hel barndom, sier Oddny Miljeteig.

— Jeg har to spørsmål til dem som vil ha denne avtalen. Finnes det klausuler i avtalen som gjør det mulig å komme seg ut av den? Og hva skjer dersom kommunen sier nei til noen av reklameflatene. Får kommunen da gjeld til Clear Channel? spør hun.