Onsdag kveld ringte det på døren til familien Nesse i Bjørndalsskogen. En representant for den nystartete organisasjonen Kreftforeningen kamp mot kreft ville informere om kreft og selge støttemedlemskap.

— Det var midt i leggetiden. Jeg sendte ham videre med en gang, sier Kjartan Nesse.

— Kjente du til foreningen fra før?

— Nei, jeg visste ikke at den eksisterte en gang.

— Hva synes du om at Kreftforeningen og Kreftforeningen kamp mot kreft har så like navn?

— Begge jobber for kreftsaken, men det vil sikkert være en fordel for en ny aktør å bruke et kjent merkenavn.

Flere naboer i Bjørndalsskogen fikk onsdag kveld besøk av selgeren. En spørrerunde i nabolaget viser tydelig at folk er forvirret og usikre på hvem som har kontaktet dem.

To eldre herrer trodde de ble kontaktet av Kreftforeningen, det som før het Den Norske Kreftforening.

BT kjenner til at representanten fra Kreftforeningen kamp mot kreft bar skilt med navn og hadde informasjonsmateriale om kreft med seg.

Han kunne vise godkjennelse fra politiet og dokumentere foreningens vedtekter. Målet var å selge støttemedlemskap til 730 kroner, som ifølge selgeren skulle gå uavkortet til kreftsaken.

Selgeren forklarte at foreningen gikk på dørene i bergensområdet for å kutte administrative kostnader.

NAVNEKRØLL: Mange bergensere er blitt forvirret over navnelikheten mellom den «nye» og den «gamle» kreftforeningen. Onsdag kveld fikk Kjartan Nesse og sønnen Jonas (2 ½) besøk midt i leggetiden av en dørselger som ville selge støttemedlemskap til Kreftforeningen kamp mot kreft. <br/>Foto: GIDSKE STARK