Vikens «Padling» har nådd et opplag på 6500 siden starten i 2002.

— I utgangspunktet var vi litt skeptisk, for det hørtes jo rimelig smalt ut, sier markedssjef Sverre Mowinckel-Nilsen i Atlantic forlag i Bergen.

Men Viken og forlaget traff perfekt med lanseringen. I lanseringsåret 2002 økte den svenske takstativprodusenten Thule salget av kajakkholdere til biler med 80 prosent i Norge. I fjor økte salget med ytterligere 30 prosent.

En rundspørring hos en rekke større kajakkforhandlere Bergens Tidende har gjennomført viser det samme. Kajakksalget er i sterk vekst.

Dobler salget

Den tidligere landslagspadleren Torgeir Toppe i Bergen har gjort padling til et leverbrød etter den aktive karrieren.

Han selger kajakker fra godt over 20.000 kroner til under 5000 kroner. Mest populært er båter i formstøpt plast til rundt 10.000, sier han.

I år regner Toppe med å selge 600 kajakker gjennom firmaet Aktiv i Bergen, dobbelt så mange som i fjor og nesten fire ganger så mange som for to år siden. Som kajakkimportør selger han over hele landet, og den store salgsøkning i år kommer av en stor leveranse på over 200 kajakker til Atle Brynestads varehus Smart Club i Oslo, Trondheim og ved Fredrikstad.

Uvanlig å padle

— Går du ti år tilbake var det uvanlig å padle, sier Sølve Sondbø i Bergen Turlag, et lokallag i Den Norske Turistforening.

Den tidligere rendyrkede fjellturistforeningen tilbyr i dag kajakkbyggekurs, sikkerhetskurs og arrangerer kajakkturer.

— Det er en internasjonal trend, det er et oppsving i kajakksalget i hele den vestlige verden, sier Sondbø.

Han mener det er flere grunner til at kajakken er blitt så populær: Du sitter på vannet, kommer nær naturen, kan tilbakelegge lange distanser og ta med mer bagasje enn du klarer å bære med på en fjelltur.

Bedre båter

Men hvorfor nå, og ikke for ti år siden?

Det handler om bedre båter og kritisk masse, mener Torgeir Toppe.

Den som oppsøkte en padleklubb for tiår siden ville stort sett finne konkurransepadlere med smale og ustødige konkurransekajakker. Prøveturen i en slik kajakk endte trolig raskt med en velt, til fornøyelse for dem som sto igjen til inne på kaien og til forskrekkelse for den som endte i vannet.

Den uheldige nybegynneren fortalte naturligvis om skrekkopplevelsen og økte skepsisen til å begynne.

Men etter hvert som de større og langt mer stabile havkajakkene, ofte med lastekapasitet for lange turer med telt, klær og proviant kom på markedet, fikk flere og flere en mer positiv opplevelse av padlingen.

Etter hvert trekker de flere med seg, og jo flere de ble, desto raskere stieg rekrutteringen.

DOBLER SALGET: Tidligere landslagspadler Torgeir Toppe regner med å selge 600 kajakker i år, dobbelt så mange som i fjor. Oppsvinget for turpadling med havkajakker er en internasjonal trend, mener Den Norske Turistforening.<p/>EIRIK BREKKE (foto)