— Gir vi barna kvalitet, får de samtidig en ballast som sier noe om verdivalg, sier hun til Åsane Tidende .

— Som voksne har vi mulighet til å gå inn med slike føringer tidlig. Dette er en god måte for barna å lære seg selv å finne frem til hva som er god kvalitet.

Tobarnsmor

Gitte Sundhaugen (tidl. Kippersund) er fra Midtkleiva, men reiste til Gjøvik i 1988 da hun fikk jobb der som grafikerlærling. Hun har bodd der siden, og er nå mor til to gutter i skolealder.

— På Gjøvik traff jeg mannen min, så der ble jeg værende, forteller hun.

— Lengter du hjem?

— Det tok mange år før jeg følte at jeg hadde flyttet, og Bergen er fortsatt min by.

Kreativ tumleplass

Gitte har alltid vært interessert i tegning og design.

— De kreative fagene har gjennomsyret alt jeg har holdt på med – fra grafisk formgivning til arbeidet mitt med nettbutikken.

Nettbutikken heter Tumleplassen (ekstern lenke), og ble startet opp like før jul i fjor.

— Lekene jeg tilbyr er ikke styrt av trender eller massive reklamekampanjer, men valgt med hjertet så de skal ha den utstrålingen jeg er ute etter.

Rollelek

— Er det vanskelig for voksne å stå imot kommersialiseringen av barnekulturen?

— Det er et enormt varefokus fra produsenter og distributører i kjølvannet av større kinofilmer som «Pirates of the Caribbean».

— Hvorfor er dette uheldig?

— Det fratar barna friheten til å fantasere i leken selv. Rollelek stimulerer barnas fortellerevner og fantasi på en helt annen måte når leken ikke knyttes opp mot konkrete figurer med forhåndsdefinerte roller.

Søker leker

Ryktet om nettbutikken har så langt spredd seg gjennom «gode ambassadører».

— Jeg ser på hver fornøyd kunde som en ressurs. De som ønsker det, kan motta et nyhetsbrev med gode tilbud.

Trafikken i den ett år gamle nettbutikken er størst om kvelden etter kl. 18..

— Går du i null?

— Så langt har dette vært en dyr hobby. Ønsket mitt er å bringe de gode varene ut til kunden, så dette er noe jeg har tro på. Da er ett år ingenting.

Inger-Marit Østby