• Jeg var sikker på at jeg skulle bli sittende fast, sier lastebilsjåfør Jørn Øvsthus.

Jørn Øvsthus (31) kom kjørende inn i Austmannalitunnelen på Haukelifjell like etter at et stort steinras hadde gått i natt.

— 700–800 meter inne i tunnelen var det bråstopp, jeg møtte en vegg som sto rett ned. Da hadde raset mest sannsynlig akkurat gått. Jeg hørte fortsatt buldring, og det var grått av støv.

I løpet av få sekunder bestemte han seg for å rygge.

— Jeg hadde to alternativ, enten å stoppe bilen der og springe bak, eller prøve å rygge ut. Jeg valgte å sette i revers og rygget ut, forteller Øvsthus.

Fryktet biler var tatt

Etter å ha parkert semitraileren på utsiden av tunnelen, ringte han Veitrafikksentralen og varslet om raset. På det tidspunktet visste ikke Øvsthus om biler var tatt av raset.

— Jeg var ikke sikker på om det lå biler under. Senere fikk jeg bekreftet at det heldigvis hadde gått bra.

Øvsthus fikk beskjed om å stenge av løpet og se til at ingen andre biler kom inn. Han stoppet to personbiler før Mesta dukket opp.

— Det gikk først ikke opp for meg hva det var for noe, det så ut som en rett vegg. Jeg har sett små steiner som har løsnet før, men ikke noe sånt som det her, sier Øvsthus om raset.

Steinblokker frå fjellsiden hadde rast ned og knust portalen ved inngangen til tunnelen. Den største steinblokken er på fem-seks kubik.

- Føltes som en evighet

Øvsthus forteller at ryggeturen var det verste med hele opplevelsen.

— Ryggeturen føltes som en evighet, det føltes ut som jeg aldri kom ut. Der og da var jeg sikker på at jeg skulle bli låst fast, at det skulle gå et ras bak meg også. Etterpå fikk jeg høre at munningen hadde klappet sammen, men fra østsiden så det ut som raset kom fra taket.

Øvsthus ble plukket opp av sin arbeidsgiver, Svein Petter Garberg, som tok han med til Odda hvor han har fått noen timer med søvn.

— Jeg slet litt med søvnen de to første timene, men siden har det gått bra.

Allerede i kveld setter han seg bak rattet igjen for å kjøre østover. Hjemme i Bø i Telemark venter familien.

- Hvordan blir det å kjøre tunneler igjen?

— Første tiden etterpå så jeg mørkt på det, men etter å ha sovet litt gleder jeg meg til å kjøre østover igjen, sier lastebilsjåføren.

Stengt til onsdag

E 134 er fysisk sperret og stengt av raset. Veien blir trolig stengt frem til onsdag ettermiddag, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Av hensyn til mannskapet som skal rydde veien, må fjellet over tunnelportalen først sikres. Dette kom frem etter at en geolog var på befaring i området i dag. Sikringsarbeidet krev spesialutstyr, og ifølge Vegvesenet vil det ta litt tid før utstyret er på plass. Derfor kan veien bli stengt i hele fem dager til.

E 134 er stengt for kjøretøy over 7,5 tonn. Det er etablert omkjøring for kjøretøy opp til 7,5 tonn via gamleveien i Austmannalia. Kjøretøy over 7,5 tonn må kjøre E16 Filefjell, rv. 7 Hardangervidda eller E18 om Sørlandet.

Kolonnekjøring

Fra klokken 18 lørdag 21. november organiserer Statens vegvesen kolonnekjøring forbi rasstedet. Dette gjelder bare for tunge kjøretøy.

«Det er vanskeleg og krevjande å kjøre denne strekninga så Statens vegvesen oppmodar urøynde tungbilsjåførar om å velge ein av dei alternative kjørerutene mellom vest og aust», skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Kolonnekjøringen vil fortsette så lenge vær- og føreforholdene tillater det.