Karin Ellis i Ellis consulting har på BTs oppfordring utarbeidet seks sentrale utfordringer for utenlandske arbeidstakere som kommer til Norge for å jobbe.

1. Respekt for sjefen

I Norge kan man kan ta diskusjoner og være uenig med sjefen. De fleste utlendinger kommer fra kulturer hvor det er uhørt å utfordre sjefen. De vil derfor ikke våge å ta diskusjoner og vegrer seg for å gi beskjed hvis de ikke kan løse en oppgave.

2. Frihet under ansvar

Vi praktiserer frihet under ansvar på arbeidsplassen og tar for gitt at alle er kjent med vår praksis med dette. Ofte har utlendinger i Norge aldri hørt om eller forstått hva dette begrepet innebærer. De lærer fort at de har mer frihet, men skjønner ikke ansvaret.

3. Uklare oppgaver

Vi nordmenn er vant til at å dele ut oppgaver som ikke er spesifisert fullt ut. Dette gjør at vi oppfattes som utydelige.

4. Lite oppfølging

I Norge er det vanlig å avtale en leveringsfrist uten tett oppfølging, hvor de involverte gir beskjed ved evt. problemer. I mange andre kulturer er man vant til mye tettere oppfølging.

5. Utydelige tilbakemeldinger

Når vi gir negativ tilbakemelding, innleder vi gjerne med å si noe positivt først for at ikke det negative budskapet skal bli så hardtslående. For eksempel kan vi si: Rapporten din var bra, men du må gjøre noen forbedringer i kapittel 3 og 5.Utlendinger tolker ofte dette som en positiv tilbakemelding: Rapporten din var bra … og oppfatter ikke det egentlige budskapet.

6. Trygghet på jobben

Nordmenn har god beskyttelse mot å miste jobben og hvis så skulle skje, har vi et godt trygdesystem. Nordmenn er derfor ikke redde for å diskutere med sjefen, stole på magefølelsen og sette eget preg på oppgaven. Mange utlendinger har aldri fått lov til å vise initiativ i sine hjemland, og er opptatt av ikke å gjøre ting som kan føre til de mister jobben.