Uhellet skjedde mandag formiddag, da en seilbåt med fem personer om bord seilte inn i og kappet et luftspenn mellom Nyleia og Fitjar sentrum. Luftspennet hadde en spenning på 22.000 volt.

— Vi har vært svært heldige, sier skipper David Burden på seilbåten til sunnhordland.no.

Han ber fitjarbuene om unnskyldning for at de kuttet strømmen, og priser seg trolig lykkelig for at ingen kom til skade i uhellet.

— Spennet er merket med 15 meter, og seileren hadde en mast på 18 meter, sier elverksjef Ole Vidar Lunde i Fitjar Kraftlag til bt.no.

- Skyldes uoppmerksomhet

At seileren ikke er norsk er ingen unnskyldning for å overse den livsviktige informasjonen, mener han.

— De er merket med Kystverkets symboler, du behøver ikke være språkkyndig for å forstå at det er farlig å seile der. Det er nok uoppmerksomhet som er grunnen, sier han.

Dermed måtte kraftlaget ut og reparere luftspennet. Det er andre gang på under to uker Fitjar Kraftlag er ute og setter opp igjen høyspentkabler som er revet ned av seilbåt.

— Slike kabelspenn er godkjent av Kystverket, men godkjenningen er gjerne fra en tid da båtene var mindre enn i dag. Muligens var kompetansen større også, sier elverksjefen.

Gjennomgang nødvendig

I første omgang er luftspennet hengt opp igjen i samme høyde som før uhellet. Men Lunde mener det er nødvendig med en gjennomgang av slike luftspenn på lengre sikt.

— På kort sikt har vi ikke noe alternativ, det er terrenget rundt som avgjør høyden på spennet. Men vi kan ikke holde på sånn, sier han.

Dødelig spenning

Elverksjefen frykter at det bare er et spørsmål om tid før det skjer en alvorlig ulykke.

De fleste seilbåtmaster er laget av aluminium, som leder strøm godt. Når spenninger på flere titalls tusen volt kommer på avveie, sier det seg selv at det fort kan bli livsfarlig.

— Hvis du har kontakt med spenningsførende deler i båten, kan du få strømgjennomgang. Med den spenningen kan dødsfall fort bli et scenario, sier Lunde.