- Kunnskapen vår om produktene er gull verdt. Det er egentlig historier vi selger, forteller Berge Borge fra Arna.

I tillegg til å selge honning og sveler, er han styreleder for Bondens marked i Bergen.

I går hadde en rekke lokalmatprodusenter igjen tatt turen til byen for å selge varene sine på Torget. Det skjedde etter en uke hvor BT har skrevet om problemer for fiskehandlerne, som trues med utkastelse fra Mathallen på Torget.

Men på samme sted hvor fiskehandlerne til tider sliter, har de lokale bøndene stor suksess med Bondens marked, som arrangeres annenhver lørdag.

På landsbasis ble det i fjor solgt for 52 millioner kroner på Bondens marked — en økning på hele 27 prosent fra året før.

- Bedre enn i Oslo

Berge Borge har allerede solgt ut fjorårets honningproduksjon, så i går konsentrerte han seg utelukkende om salg av sveler som han steikte på tre store takker. Han mener direktekontakten med kundene er nøkkelen til at Bondens marked har lykkes såpass godt.

PA-15032014-BT--367.jpg
GIR RÅD: - Jeg synes fiskehandlerne har vært flinke til å omstille seg, men de skulle kanskje hatt litt bedre struktur i bunn, sier styreleder Berge Borge i Bondens marked i Bergen.
ENDELIG SALGSVÆR: Etter at to Bondens markeder hadde blåst bort, var værforholdene bedre i Bergen i går.
PAUL SIGVE AMUNDSEN

- Kundene spør oss om alt de lurer på. Og her kan selgerne svare på alt, for de har fulgt hele prosessen fra A til Å, sier Borge.

Nilüfer Elin Egecioglu og Espen Aaeng fra Oslo hadde i går funnet veien til Torget. De kjenner til Bondens marked fra sin egen by.

- Men det virker som om det er bedre utvalg og priser her, sier Egecioglu, mens Aaeng tar et godt tygg av en rykende fersk hjorteburger.

Selger Bjarte Midtbø har tatt turen fra Fjaler i Sogn og Fjordane. I tillegg til hjorteburger, selger han blant annet pølser og speket hjortekjøtt.

Midtbø har solgt på Bondens marked siden oppstarten i 2003. Interessen har økt gradvis hele veien, og i dag står Bondens marked for det aller meste av omsetningen hans.

- Dette er det gamle torgsalget som man var vant med i gamle dager. Vi får også god markedsføring ved at vi får vist oss frem, sier Midtbø.

- Nesten som kolleger

Bondens marked i Bergen har i underkant av 30 faste medlemmer. Annenhver lørdag er det utsalg på Torget, og i fjor var det i snitt 19 ulike selgere på salgsdagene.

Selv om selgerne konkurrerer om bergensernes penger, har de et tett samhold.

- Vi er nesten som kolleger, sier hjorteselger Bjarte Midtbø.

To meter fra ham står Alf Helge Søyland fra Store Milde på Hjellestad. Søyland holder bier og har tatt med seg et stort utvalg honningvarianter til torgs.

I likhet med om lag halvparten av selgerne, driver han med salg av gårdsmat på siden av en annen jobb.

- For meg passer derfor Bondens marked veldig fint, siden det er på lørdager. Jeg har mange faste kunder som kommer igjen for å kjøpe honning av meg her, sier Søyland.

Også Søyland tror nærheten til kundene er nøkkelen til konseptets suksess.

- Du får direkte kontakt med kundene og kan fortelle om produktene og gi smaksprøver på en annen måte enn du kan i butikkene.

Der butikkene gjerne krever et visst kvantum over tid for å ta inn en vare, er det på Bondens marked mulig å selge produktvarianter som kun er produsert i små kvantum.

I går var det litt færre selgere enn vanlig på Torget. Søyland understreker at det er viktig for helheten at flest mulig av de faste medlemmene stiller opp hver gang.

- Det må ikke bli for mange kunder som kommer og blir skuffet fordi produsenten de så etter ikke er der. Vi er avhengig av en viss størrelse, sier Søyland.

Økt interesse for lokalmat

Styreleder Berge Borge legger vekt på at Bondens marked skal være et lavterskeltilbud for lokalprodusenter. Derfor kan alle få prøve seg én gang, før de eventuelt må bli medlem.

- Vi prøver å lage et godt miljø slik at vi fremstår som et skikkelig konsept, sier Borge.

Småskalaprodusentene nyter godt av den generelle trenden og økte oppmerksomheten rundt lokalprodusert mat. De fleste store butikkjedene har nå begynt med egne hyller for lokalprodusert mat.

- Vi merker at våre produsenter blir oppringt fra butikker som vil ha dem inn. Men dersom du må forplikte deg til å levere 100 kilo ost — og ta tilbake det som ikke blir solgt - kan det være vanskelig for en liten produsent, sier Borge.