Varebilen stoppet rolig inn mot rundkjøringen ved Bergens største kjøpesenter. Men tydeligvis ikke rolig nok.

— Plutselig raste det ned fra taket, ikke bare to plater, men 15-20 la seg bortover veien, forteller Randi Notland, som tok bilder av hendelsen nylig.

Flere andre biler i rundkjøringen måtte stoppe.

— Sjåføren gikk ut av bilen og begynte å plukke opp. Han så ganske flau ut, sier Notland.

Ikke sikret foran

Panelveggplatene var festet på taket fra sidene, men da bilen stoppet, skled de gjennom.

Tom Børslid, som er fagansvarlig for utekontrollen ved Statens vegvesen i Bergen, er ikke imponert over måten platene er festet på.

— Dette er en ganske vanlig transport. Som regel er det ikke noe som er surret i fronten og holder lasten igjen, den ligger i en bunt. Om det er sånne plater eller plank som ligger slik, kan vi som regel gå bak og dytte det ut med en finger, sier Børslid til bt.no.

- Er skummelt

Han advarer mot å siikre lasten slik.

— Det som er skummelt med denne type last, er at ved oppbremsing kan en risikere at fotgjengere kan få den i seg. Den kan også gå inn i ruten på bilen foran og skade folk som sitter der, sier han.

Børslid understreker at det er svært viktig å sikre plater eller plank på taket skikkelig.

— Med taklast er det utrolig viktig at man har en grime foran på lasten. Et tau som går fra takbøylen foran lasten og ned igjen på den andre siden av lasten, er alfa og omega, sier Børslid.

Kan bli anmeldt

Utekontrollen sjekker oftest tunge kjøretøy. Men ser de personbiler med denne type last, blir de vinket inn.

— De må stå igjen til de har sikret lasten tilstrekkelig. Dette er noe vi ser til dagen, sier Børslid.

Manglende sikring av last kan gi kjøreforbud, og det kan bli anmeldt.

— Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle.

Hva er ditt beste lasteråd? Skriv gjerne i kommentarfeltet!

plater 1 sladdet.jpg
Randi Notland