Hvis du må stoppe for en politikortesje i formiddag, er det neppe kongeparet som er i byen.

Klokken 12.00 startet transporten av en 30 meter lang traverskran fra Munck Cranes sine lokaler på Kokstad til Dokken. Derfra skal den fraktes med båt til Stavanger.

— Det blir en krevende transport, lastebilen får en totallengde på 33,5 meter. Til vanlig er den bare 17 meter, sier Steinar Grindheim i Royal Transport.

Lastebilen får en totallengde på 33,5 meter. Til vanlig er den bare 17 meter Steinar Grindheim i Royal Transport

— Vi har kjørt like lange kraner tidligere, men bare på nattestid, sier han.

Obs obs, krantransport!

Vanligvis er det slik at denne type transporter utføres på nattestid, men i dag har transportselskapet fått dispensasjon fra Politiet og Statens Vegvesen til å frakte kranen på dagtid.

De skal nemlig rekke båten som skal frakte kranen til Stavanger.

Dermed må bergensere være obs for en saktegående krantransport på veiene i ettermiddag.

— Vi starter på Kokstad hvor kranen er produsert, og kjører ut på Fleslandsveien og ned forbi Lagunen til Danmarksplass. Deretter kjører vi gjennom Nygårdshøydetunnellen og ut på Dokken, hvor vi må kjøre inn jernbaneporten for å komme inn, sier Grindheim.

— Transporten i Bergen kommer til å ta omtrent en halvtime, vi må ta det med ro gjennom rundkjøringene.

I Stavanger blir transporten møtt av et nytt politifølge.

Spesialhenger

Det er ikke hvilken som helst tilhenger som kan brukes for å frakte en så stor kran på veiene.

— Vi bruker en spesialhenger som svinger på alle akslinger og som har god svingradius, sier Grindheim.

Kranen skal monteres inn i et verksted i Stavanger.

Send gjerne dine egne bilder av kran-transporten til 2211@bt.no eller MMS til 2211!

UT PÅ TUR... Transporten i Bergen kommer til å ta omtrent en halvtime. - Vi må ta det med ro gjennom rundkjøringene, sier Steinar Grindheim i Royal Transport.
MUNCK CRANES